صادرات گاز ترکمنستان به ایران افزایش یافت

حجم صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به ایران بر اساس قرارداد تداوم دارد و این مقدار در هفته های آینده افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا عراقی، امروز (دوشنبه هفتم مهر ماه) در حاشیه سومین دوره آموزشی ویژه خبرنگاران رسانه های گروهی در جمع خبرنگاران درباره قرارداد گازی ایران و ترکمنستان گفت: ایران با ترکمنستان قرارداد طولانی دارد که بر اساس آن میزان صادرات آنها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به نشستی که با مدیرعامل شرکت ترکمن گاز ترکمنستان داشته است، افزود: با توجه به این نشست، ترکمنستان از هفته آینده صادرات گاز به ایران را افزایش می دهد و امروز، صادرات گاز با دو میلیون متر مکعب افزایش به 12 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی یادآور شد: در زمینه پرداخت پول، راههای متفاوتی وجود دارد به طوری که بخشی را به صورت نقدی و بخشی نیز را از طریق سازندگانی که با آنها معامله دارند پرداخت می‌کنیم.

عراقی در ادامه با اشاره به این که همسو با این سیاست، نماینده ای از سوی وزیر نفت برای انجام هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نظارت بر کیفیت کالاهایی که به ترکمنستان صادر می‌شود، تعیین شده است، تاکید کرد: پس از آن که کالا به ترکمنستان رسید و از سوی ترکمن گاز تایید شد، پول را به ترکمن گاز پرداخت می کنیم.

آخرین جزییات از دادگاه ایران و ترکیه

وی در ادامه درباره شکایت ترکیه از ایران اظهار کرد: ترکیه علیه ایران ادعاهایی در زمینه بالا بودن قیمت گاز و همچنین بازنگری قیمت مطرح کرده است و در زمینه بالا بودن قیمت، احتمال می رود دادگاه طی یک تا دو ماه آینده رای را صادر کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: با توجه به این که دفاع کاملی کردیم و زمینه سازی خوبی وجود داشته است امیدواریم که اتفاق خاصی نیفتد اما آن چیزی که آنها انتظار دارند بسیار بالاست اما چیزی که ما فکر می کنیم اتفاق بیفتد کمتر است و منتظر رای هستیم.

معاون وزیر نفت درباره کاهش قیمت گاز ایران در مقابل افزایش صادرات به ترکیه، اظهار کرد: این موضوع جدید است و نظری است که وزیر نفت ایران و در واقع دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده تا اگر ترکیه تمایل به افزایش واردات از ایران و خرید گاز بیشتر از ایران داشته باشد قرارداد جدید با نرخ جدید امضا خواهد شد.

عراقی در ادامه با بیان این که هر قراردادی ماهیت خود را دارد و فقط نرخ تنها، قیمت را تعیین نمی کند، افزود: 30 تا 40 آیتم بین المللی روی قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

وی درباره پیشنهاد پاکستان مبنی بر دریافت گاز از ایران به صورت ال ان جی خاطرنشان کرد: در زمینه قراردادهای گازی، مذاکرات و تصمیم گیریها با وزیر نفت است و اجرا به ما واگذار می‌شود، به همین دلیل در ارتباط با مذاکرات بین‌المللی اظهار نظر نمی کنم و خبر ندارم.

تشکیل کارگروه مشترک ایران و روسیه

عراقی از تشکیل یک کارگروه مشترک ایرانی و روسی خبر داد و گفت: این کمیته برای بررسی سه تا چهار محور ایجاد می‌شود و طرفهای ایرانی و روسی گروههای خود را معرفی کرده‌اند، تا پس از بررسی مشخص شود در چه زمینه‌های می‌شود همکاری متقابل داشت.
معاون وزیر نفت درباره زمینه ‌های همکاری ایران و روسیه در بخش صنعت گاز گفت: ایران با شرکت گازپروم روسیه تفاهمنامه ‌ای امضا کرده است تا امکان همکاری متقابل در زمینه ‌های مختلف فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای روسیه، هند، آمریکا سه کشوری هستند که تجربه استفاده از مینی ال ان جی را دارند و در این زمینه هم مذاکراتی با روسها انجام شده است، خاطرنشان: البته ساخت واحدهای مینی ال ان جی باید توسط بخش خصوصی انجام شود و بخش دولتی هیچ نقشی در ساخت آنها نخواهد داشت.

وی با تاکید بر این که ساخت خط لوله به عراق متوقف نشده است و ابتدای سال آینده صادرات گاز به این کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: فاز نخست این خط لوله صادراتی تکمیل شده است و در صورت درخواست آنها امکان صدور گاز به این کشور در زمستان وجود دارد.
کد خبر 225864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =