تامین گاز برای کشور و فروش آن به کشورهای همسایه جزو سیاستهای ایران است

ایران دارای یکی از بزرگترین منابع گاز درجهان است و در سیاستهای خود، تامین گاز کشور و فروش به همسایگان را دنبال می‌کند.

به گزارش شانا، حسن روحانی، رئیس جمهوری، در مصاحبه با شبکه ۲ تلویزیون روسیه در پاسخ به سئوالی پیرامون تحریمهای اعمال شده از سوی واشنگتن علیه مسکو گفت: تحریم به ضرر همه کشورهاست، اما کشورهایی که مورد تحریم قرار می‌گیرند باید مقابله و دیگران نیز در این زمینه باید کمک کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیش از اعلام سیاستهای تحریم علیه روسیه با مسکو در خصوص توسعه روابط و چگونگی تبادل کالا به توافقهایی رسیده است که بزودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

روحانی ضرورت همکاری همسایگان برای مقابله با تحریمها را خاطرنشان و تصریح کرد: در شرایط فعلی هر کمکی که بتوانیم به دولت و ملت روسیه خواهیم کرد و مردم روسیه با مهیا شدن تسهیلات تجاری لازم، تا سال آینده شاهد حضور برندهای ایرانی در فروشگاههای خود خواهند بود.

رئیس جمهوری ضرورت همکاری مدیریت بازار انرژی با روسیه را یادآور شد و گفت: بهترین راه در زمینه انرژی و گاز، همفکری، تعامل و رقابت سالم کشورهای صادرکننده گاز است تا منافع همه صادرکنندگان تامین شود.

وی افزود: ایران دارای یکی از بزرگترین منابع گاز درجهان است و در سیاستهای خود، تامین گاز کشور و فروش به همسایگان را دنبال می‌کند.

روحانی تصریح کرد: امروز شرایطی نیست که اگر روسیه فروش گاز به اروپا را قطع کند ایران می‌تواند جایگزینی برای گاز صادراتی روسیه به این کشورها باشد.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون مذاکرات ایران با 1+5 در نیویورک گفت: در این مذاکرات گامهایی هرچند کوتاه، اما رو به جلو برداشته شد، اما باید تلاش شود تا در فرصت باقیمانده به توافق جامع دست یابیم که به نفع همگان است و می‌تواند شرایط ایران را در منطقه بویژه در مسائل تجاری مثبت کند.

روحانی به خبرنگار شبکه 2 تلویزیون روسیه، درباره جایگاه آمریکا در میان 1+5 افزود: امروز همه کشورهای 1+5 علاقه مند به حل و فصل مسائل هستند و تنها کشوری که کمی کند عمل می‌کند آمریکاست و امیدواریم که آمریکاییها نیز به منافع بلندمدت بیشتر بیاندیشند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در میان 1+5 هنگام مذاکرات کشوری که بیش از همه صحبت می‌کند، پیشنهاد می‌دهد و انتقاد دارد، آمریکاست و ما نیز علاقه مندیم که پنج عضو دیگر گفتگوها فعالتر شوند.

روحانی درباره اجلاس سران خزر نیز گفت: دریای خزر برای همه کشورهای همسایه اهمیت بسیاری دارد و باید به منبع مطمئنی برای توسعه این کشورها مبدل شود، موافقتنامه‌هایی در این خصوص به امضا رسیده است و در اجلاس آستاراخان نیز اسناد دیگری امضا می‌شود که نشان می‌دهد ما می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به معتبر بودن قراردادهای 1921 و 1940 میان ایران و شوروی سابق ادامه داد: با تعهد و تلاش همه کشورهای ساحلی امید داریم که تفاهمنامه‌های جدید جایگزین قراردادهای پیشین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی افزود: ایران در ابتدا خواستار استفاده مشاع از دریای خزر بود، اما طرفهای مقابل از اجرای آن فاصله گرفتند، امروز بخشهای اقتصادی در آبهای دریا تحت عنوان حاکمیت ملی اما درحال کشتیرانی خواهیم داشت و امیدواریم رفت و آمدهای تجاری و گردشگری باعث رونق بیشتر دریای خزر وشهرهای ساحلی شود.

کد خبر 225938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =