۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
  • کد خبر: 226051

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از اعضای اوپک در ماه سپتامبر به شکل عجیبی تولید نفت خود را افزیش داده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از ایسنا، به رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش تقاضای نفت این سازمان در سال 2015 و کاهش 18 دلاری بهای نفت در ماههای اخیر، برخی اعضای عرب اوپک در حاشیه خلیج فارس در ماه سپتامبر به شکلی عجیب و غیرمنطقی تولید نفت خود را افزایش داده‌اند.

تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد، تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در ماه سپتامبر با از سرگیری تولید لیبی، رشد عرضه عربستان و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بالاترین سطح از حدود دو سال پیش تاکنون رسیده است.

عدم کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت بیانگر این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس با سقوط قیمت نفت از بشکه ای 115 دلار به 97 دلار کنونی مشکل چندانی ندارند، اما برای اعضایی مثل ایران یا کشورهای خارج اوپک مثل روسیه که تاثیر این کاهش قیمت را دربودجه خود احساس می‌کنند، ‌اوضاع به شکل دیگری است.

عربستان بزرگترین صادرکننده اوپک با حمایت کویت و امارات برای جبران کمبود تولید دیگر کشورهای عضو این سازمان، تولید خود را به طور غیررسمی افزایش داده است. تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش تولید از سوی عربستان دیده نشده است.

در واقع منابع صنعت نفت عربستان درباره افزایش تقاضا در زمستان و بازگشت پالایشگاهها به چرخه تولید پس از تعمیرات فصلی صحبت کرده‌اند که با کاهش تولید همخوانی ندارد.

برخی اعضای اوپک به ویژه ایران درباره کاهش قیمتها ابراز نگرانی کرده و احتمالا در نشست 27 نوامبر بحث مفصلی درباره لزوم کاهش تولید بین وزرای این سازمان وجود خواهد داشت.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته از اعضای اوپک خواست که برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت همکاری بیشتری داشته باشند.

به نظر می‌رسد اعضای عرب اوپک در حاشیه خلیج فارس بدون توجه به منطق بازار و در اقدامی هماهنگ اهدافی به جز اهداف سازمانی اوپک را دنبال می‌کنند.

براساس این تحقیق که طبق اطلاعات تردد نفتکشها، منابع اوپک و مشاوران به دست آمده عرضه اوپک در سپتامبر روزانه 30 میلیون و 960 هزار بشکه بوده در حالیکه این رقم در ماه اوت 30 میلیون و 150 هزار بشکه در روز بوده است .

پیش‌بینی‌های خود اوپک نشان می‌دهد که تقاضای جهانی نفت این سازمان در سال 2015 به دلیل افزایش تولید نفت شیل آمریکا و عرضه تولیدکنندگان خارج اوپک به 29 میلیون و 200 هزار بشکه در روز تنزل خواهد یافت که روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه کمتر از سطح تولید کنونی این سازمان است و لزوم کاهش تولید اوپک را نشان می‌دهد.

کارستن فریچ تحلیلگر نفتی گفت: لیبی تولید خود را شدیدا افزایش داده و اوپک در سال 2015 بیش از تقاضای پیش‌بینی شده نفت تولید خواهد کرد.

وی افزود: این حجم بالای تولید پیش از نشست آتی وزرای نفت اوپک باعث فشاری روی این سازمان خواهد شد.

نشست وزرای نفت اوپک که یک سوم تقاضای نفت جهان را تامین می‌کند در ماه نوامبر در وین برگزار خواهد شد.

بالاترین افزایش تولید اعضای اوپک در ماه سپتامبر از سوی لیبی بوده که با وجود ناآرامی‌ها تولید خود را روزانه 280 هزار بشکه افزایش داده است. عراق، نیجریه، آنگولا و عربستان نیز تولید خود را در این ماه افزایش داده‌اند.

تولید اوپک در ماه سپتامبر بالاترین سطح تولید این سازمان از نوامبر 2012 هنگامیکه این سازمان روزانه 31 میلیون و 60 هزار بشکه تولید کرده بود، محسوب می‌شود.

عراق مثل لیبی به رغم ناآرامی‌های داخلی، تولید خود را به سبب افزایش صادرات از پایانه های جنوبی و رشد تولید میادین منطقه کردستان افزایش داده است .

پیشروی داعش در شمال عراق روی صادرات نفت این کشور از پایانه های جنوبی تاثیر نگذاشته است اما درگیریها به تولید میادین شمالی کرکوک لطمه زده و باعث تعطیلی پالایشگاه بیجی شده که این مسئله باعث شده تولید عراق پایین‌تر از پتانسیل خود باقی بماند.

تولید نفت نیجریه که در ماههای اول امسال مختل شده بود، در سپتامبر افزایش یافته است و تولید آنگولا نیز به سبب تسریع صادرات از خط لوله جدید CLOV تحت مدیریت توتال، افزایش یافته است.

تحریم‌های غرب علیه ایران باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است. تولید ایران در سپتامبر نسبت به اوت تغییر نکرده است اگرچه از ابتدای سال به سبب کاهش تحریمها افزایش یافته است.

بودجه ایران براساس قیمت بالای 100 دلار برای هر بشکه نفت تنظیم شده و بودجه روسیه نیز برای تعادل به قیمت متوسط 100 دلار برای هر بشکه نفت احتیاج دارد.

کد خبر 226051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =