بانکها ۱۴۶هزار میلیارد تومان در ۶ ماه اول امسال تسهیلات پرداخت کردند

بانکها در 6 ماهه اول امسال 146 هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد داشته است.

به گزارش شانا، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، حجم تسهیلات پرداختی بانکها در 6 ماهه سال جاری به بخشهای اقتصادی معادل 1463هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال 1392 (مبلغ 1046 هزار میلیارد ریال) افزایش قابل ملاحظه‌ای به میزان 40.0 درصد داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در 6 ماهه اول سال جاری بالغ بر 466 هزار میلیارد ریال (معادل 31.8 درصد تسهیلات پرداختی) است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بالغ بر 156 هزار میلیارد ریال (50.3درصد) تسهیلات بیشتری به بخش صنعت و معدن کشور پرداخت شده است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخشهای اقتصادی در پایان شهریورماه امسال مبلغ 882 هزار میلیارد ریال (معادل 60.2 درصد کل تسهیلات پرداختی) بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال 1392 به مبلغ 505 هزار میلیارد ریال (معادل 48.5 درصد) بیانگر افزایش پرداخت سرمایه در گردش در 6 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 377 هزار میلیارد ریال (74.6درصد) است.

سهم تسهیلات اعطایی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 6 ماهه سال جاری معادل 370 هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص حدود 42 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخشهای اقتصادی (مبلغ 882 هزار میلیارد ریال) است.

همچنین از 466 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 79.5 درصد آن (مبلغ 370 هزار میلیارد ریال) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانکها در سال جاری است.

این گزارش می افزاید: همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

براین اساس ضروری است به افزایش توان خلق پول بانکها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانکها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانکها، افزایش بهره‌وری بانکها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانکها و ترغیب بنگاههای تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرحهای اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.

کد خبر 227170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =