صادرات نفت عربستان به پایین ترین سطح در 3 سال اخیر رسید

آمارهای رسمی امروز (دوشنبه 28 مهر ماه) نشان دادند که صادرات نفت خام عربستان سعودی در ماه اوت سال 2014 میلادی به پایین ترین سطح در سه سال اخیر کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای رسمی امروز نشان داند که در پی تلاش عربستان سعودی برای حفظ سهم خود در بازار نفت همزمان با افت تقاضا و عرضه فراوان از سوی تولیدکنندگان رقیب، صادرات نفت بزرگترین صادرکننده نفت جهان در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و به پایینترین سطح در سه سال اخیر رسید.

با تولید شیل اویل آمریکا و از دست دادن بازارهای این کشور و همچنین با کاهش بیش از انتظار تقاضا در آسیا به ویژه در چین، صادرات نفت خام عربستان سعودی در چند ماه اخیر کاهش یافته است.

بر اساس داده های موسسه جودی، این عضو بانفوذ اوپک در ماه اوت 6.663 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که تولید این کشور در مقایسه با 6.989 میلیون بشکه ای در ماه ژوئیه کاهش یافته است. 

صادرات نفت این کشور در ماه اوت به پایینترین سطح از ماه مارس 2011 تاکنون رسید که در مقایسه با تولید 7.795 میلیون بشکه ای در ماه اوت 2013 کاهش یافته است. این رقم همچنین نسبت به تولید روزانه 6.946 میلیون بشکه ای در ماه ژوئن و 6.987 میلیون بشکه ای در ماه مه روند کاهشس داشته است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود با اعلام این که رونق تولید شیل اویل آمریکای شمالی زمینه ساز خروج نفت عربستان سعودی از بازارهای آمریکا شده است، پیش بینی کرد که صادرات عربستان در چهار ماه پایانی سال جاری به هفت میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

بنا بر این گزارش، میانگین واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی در بازه ماههای مه تا اوت سال جاری به 1.0 تا 1.2 میلیون بشکه در روز رسید. این کشور از اواسط سال 2013 تا آوریل 2014 میلادی روزانه 1.3 تا 1.6 میلیون بشکه نفت از عربستان وارد کرده بود. 

مقامهای عربستان سعودی ماه گذشته ضمن تأکید بر تغییر سیاستهای این کشور به فعالان بازار نفت در نیویورک، برای نخستین بار اعلام کردند که به منظور حفظ سهم خود در بازار آماده کاهش دوره ای قیمتهای نفت تا 80 دلار در هر بشکه هستند.

این کشور هم اکنون قیمتهای فروش نفت خام را برای مشتریان آسیایی کاهش داده است.

به دلیل افزایش مصرف فصلی نفت به منظور تولید برق برای دستگاهای تهویه هوا در ماههای گرم تابستان و همچنین به علت بهره برداری از دو پالایشگاه فرآوری نفت در مجموع با ظرفیت 800 هزار بشکه در روز، حجم زیادی از نفت عربستان سعودی در ماه اوت وارد بازارهای داخلی این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، یک منبع صنعتی پیش بینی کرد که عربستان سعودی تولید نفت خود را در مدت زمان باقیمانده امسال ثابت نگه می دارد.

کد خبر 227180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =