آغاز فصلی جدید در احداث نیروگاههای بخار در کشور

مجری طرحهای نیروگاههای بخار سازمان توسعه برق ایران از آغاز فصل جدیدی در احداث نیروگاههای بخار در کشور خبر داد.

به گزارش شانا، به نقل از وزارت نیرو ، مصطفی علی‌ربانی، مجری طرحهای نیروگاههای بخار سازمان توسعه برق ایران اظهارکرد: نیروگاههای بخار در همه جای جهان تامین‌کننده بار پایه شبکه برق هستند و در کشور ما هم به همین نحو است.

وی افزود: نیروگاههای بخار به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارند، از پایداری بالایی برخوردار هستند و بازده قابل قبولی دارند و بازده نیروگاههای بخاری بین 42 تا 44 درصد است درحالی که بازده نیروگاههای گازی پیشرفته به 37 درصد می‌رسد.

مجری طرحهای نیروگاههای بخار سازمان توسعه برق ایران با بیان این‌که نیروگاههای بخار نسبت به ارتفاع از سطح دریا دارای حساسیت و تاثیرپذیری نیستند، گفت: بازده نیروگاههای گازی با افزایش ارتفاع از سطح دریا کاهش می‌یابد.

ربانی افزود: در مناطق گرم نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی افت توان پیدا می‌کنند درحالی که در نیروگاههای بخار به فناوری‌ای دست پیدا کردیم که این تاثیرپذیری به کمترین میزان می‌رسد.

وی هزینه پایین بهره‌برداری را یکی از مزیتهای نیروگاههای بخاری عنوان کرد و گفت: برای احداث نیروگاههای گازی معمولا هزینه سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز است اما هزینه بهره‌برداری بسیار بالاست و این موضوع در نیروگاههای بخاری برعکس است.

عضو هیات‌مدیره سازمان توسعه برق ایران تصریح کرد: نیروگاههای بخاری از هزینه تعمیر بسیار پایینی برخوردار بوده و عمر مفید این نیروگاهها در مقایسه با نیروگاههای گازی دوبرابر است.

وی افزود: هزینه سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاههای بخاری در مقایسه با نیروگاههای گازی بیشتر است اما باتوجه به هزینه بهره‌برداری پایین این نیروگاهها و طول عمر دو برابری آنها درمقایسه با نیروگاههای گازی، کاملا اقتصادی و مقرون به‌صرفه است.

به‌گفته وی، نسل جدید نیروگاههای بخار در جهان با بازده حدود 50 درصد ساخته شده است که امیدواریم در آینده ایران به فناوری ساخت این نیروگاهها دست یابد.

ربانی از آغاز فصل جدیدی در زمینه احداث نیروگاههای بخار در کشور خبر داد و گفت: 6400 مگاوات نیروگاه بزرگ بخاری ابلاغ شده است که به‌دلیل محدودیت مالی، فعلا سه ساخت نیروگاه را آغاز کرده‌ایم.


کد خبر 227243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =