استراتژیهای مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران تشریح شد

معاون منابع هیدروکربوری برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به تشریح استراتژیهای مدیریت مخزن پرداخت و گفت: مبحث حقوق و قراردادهای نفت و گاز در این زمینه بسیار با اهمیت است و کشور به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، کریم زبیدی روز گذشته (دوشنبه 28 مهرماه) در سخنرانی خود با موضوع استراتژیهای مدیریت مخازن که به میزبانی دانشکده نفت تهران برگزار شد، با بیان این که مدیریت مخزن از جنس مهندسی است نه علوم انسانی افزود: تصمیمهای مدیریت مخزن می تواند در جایگاهی بالاتر از مدیریت فنی مطرح شود و چه بسا لازم باشد مدیر مخزن با دلایل متقن، برخی موضوعات فنی را حتی وتو کند.

وی یادآور شد: لازم است انتخاب مدیران در این بخش با دقت کافی انجام شود.

زبیدی گفت: مدیر مخزن باید تجربه های بسیار زیادی در این زمینه داشته باشد؛ به طوری که ده ها مطالعه مخزن و MDP را بررسی کرده و Case Study های مختلف را در این زمینه دیده باشد.

وی اقتصاد بویژه اقتصاد انرژی را در بحث مدیریت مخازن بسیار دارای اهمیت دانست و گفت: ارزیابی اقتصادی در کار مخزن، کاری ساده نیست و باید با درنظر گرفتن شاخصهای فراوان عملیاتی شود.

وی مبحث حقوق و قراردادهای نفت و گاز در این زمینه را نیز بسیار با اهمیت خواند و افزود: کشور به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز دارد.

زبیدی با بیان این که امکان صفر کردن ریسک در کار مخزن وجود ندارد، ادامه داد: مدیریت مخازن همچنین با توجه به نوع مخزن متفاوت است؛ مدیریت مخازن شکافدار توجه خاص نیاز دارد و یا مدیریت مخازن چند لایه ای مانند مارون که در آن تزریق گاز انجام می شود با مدیریت مخزن اهواز (آسماری) که خود نیز چند لایه ای و دارای آبدهی فوق العاده قوی است، بسیار متفاوت است.   

این مقام مسئول، هدایت کار گروهی، تعریف سیستم کنترل پروژه، استفاده از نیروی انسانی کارامد، آموزش، ایمنی، ایجاد بانک اطلاعاتی و انجام فعالیتهای پژوهش و فناوری را از راهکارهایی برشمرد که باید در مدیریت مخازن مورد توجه قرار گیرد.

زبیدی حفظ امنیت اطلاعات مخازن را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگرچه باید گردش اطلاعات وجود داشته باشد، اما باید در این امر دقت شود تا از انتشار اطلاعات محرمانه مخازن کشور جلوگیری به عمل آید.  

معاون منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در ادامه در خصوص نحوه مدیریت بهینه مخازن، به ذکر مثالی برای دانشجویان پرداخت و گفت: جلسه اخیر کمیته مشاوران مخازن شرکت ملی نفت ایران به بررسی مطالعه میدان دورود اختصاص داشته است و در این بررسی مشخص شد اعمال مدیریت یکسان بر سازندهای یاماما و منیفا از لایه فهلیان میدان دورود، اقدام درستی نبوده و اگرچه هر دو لایه، جزء سازند فهلیان است، اما بهتر بود مدیریت این لایه ها جداگانه انجام شود.

وی افزود: البته هم اکنون که منیفا تقریبا تخلیه شده است، باید به فکر پیاده سازی روشهای ازدیاد برداشت در آن باشیم.

کد خبر 227250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =