پمکس درصدد ایجاد تغییر در روند کاهشی تولید انرژی مکزیک

با قانونی شدن اصلاحات انرژی مکزیک در ماه اوت، امیلیو لوزویا، مدیرعامل شرکت دولتی نفت پمکس هدفی را برای این شرکت بزرگ تعیین کرد که تا این اواخر به نظر غیر واقعی می آمدند. هدف وی باز گرداندن موقعیت پمکس به عنوان بزرگترین شرکت آمریکای لاتین بود.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این هدف برای پمکس به معنای پیش افتادن از شرکت نفت پتروبراس برزیل است، شرکتی که جایگاه برتر در فروش و همچنین برنامه های توسعه ای خود دارد.

پتروبراس در یک دهه اخیر به دلیل برخورداری از تخصص فنی، رشد تولید نفت و سهام بین المللی، شرکت برتر منطقه به شمار می رود. در حالی که افت تولید در میدانهای آبهای کم عمق و صرف سرمایه گذاریهای بیشتر برای استخراج نفت از میدانهای قدیمی تر سبب کاهش تولید نفت پمکس برای دهمین سال پیاپی شده است. 

تحلیلگران صنعتی هم اکنون از پیگیری جدی لوزویا در مسیر قانون انرژی در مکزیک خبر می دهند، قانونی که با آزادسازی منابع عظیم این کشور، برای نخستین بار پس از 76 سال زمینه همکاری پمکس با شرکتهای خصوصی و خارجی را فراهم می کند.

با قوانین جدید اصلاحات انرژی، به نظر می رسد که آینده بسیار روشنی در انتظار پمکس باشد و این اتفاق هنگامی روی می دهد که دولت برزیل که سهم زیادی در پتروبراس دارد، برای یارانه های پرهزینه سوخت و همچنین سرمایه گذاری در میدانهای نفتی بسیار پیچیده که سبب ایجاد مقدار زیادی بدهی شده به این شرکت وابسته است.

پمکس در نهایت توانایی و سرمایه مقابله با مشکلات آبهای عمیق را در خلیج مکزیک دارد، جایی که این شرکت چند حلقه چاه حفاری کرده اما هنوز تولید تجاری از آنها را آغاز نکرده است. 

پمکس مدتهاست که درصدد همکاری با شرکتهای بزرگ نفتی است که منابع عظیم نفت و گاز را در سواحل خلیج مکزیک در آمریکا به بهره برداری رسانده اند اما تا پیش از پارسال و ایجاد تغییرات در قانون از انجام آن محروم بوده است. 

میشل فوس، اقتصاددان حوزه انرژی در دانشگاه تگزاس، گفت: مکزیک فرصتهای خوبی در ذخایر متعارف باکیفیت در بخش فراساحلی دارد. لوزویا می تواند با مدیریت خوب هزینه ها، از این موقعیت استفاده کند.

در حالی که قوانین جدید انرژی مکزیک زمینه رقابت پمکس را پس از نزدیک به هشت دهه انحصار فراهم می کند، دست دولت این کشور را نیز از این شرکت کوتاه می کند. پمکس دیگر هزینه سوخت را تأمین نمی کند، کنترل بیشتری روی بودجه سرمایه گذاری خود دارد و نرخ بالای مالیات آن نیز به مرور زمان کاهش می یابد. 

فروش سالانه پتروبراس در سال 2007 میلادی از پمکس پیشی گرفت و از آن زمان تاکنون نیز بیشتر از این شرکت مکزیکی است.

فروش سالانه پتروبراس در سال 2013 میلادی 141 میلیارد دلار بود، این در حالی است که پمکس در همان سال فروشی معادل 123 میلیارد دلار داشت.

از نظر تولید نفت نیز پمکس با تولید حدود 2.4 میلیون بشکه در روز همچنان بالاتر از پتروبراس با تولید 2.1 میلیون بشکه قرار گرفته است.

کد خبر 227268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =