عمان کاهش هزینه های دولتی را به دلیل افت قیمت نفت بررسی می کند

معاون وزیر دارایی عمان از برنامه ریزی این کشور برای کاهش هزینه ها در پی افت اخیر قیمتهای جهانی نفت خام خبر داد.

ناصر الجشمی امروز (سه شنبه 29 مهر ماه) به خبرگزاری رویترز گفت: دولت عمان در حال یافتن راهی برای کاهش هزینه ها به دلیل سقوط  قیمت نفت است، اما قصد ندارد تعداد پروژه های زیرساختی را کاهش دهد.

در میان صادرکنندگان نفتی خلیج فارس، عمان برای تعادل بودجه خود به قیمتهای بالای نفت خام نیاز دارد، به طوری که منابع مالی دولت این کشور در برابر افت قیمت نفت خام برنت به سطوح 85 دلار برای هر بشکه، نسبت به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس آسیب پذیرتر است.

برآوردهای صندوق بین المللی پول در اوایل سال 2014 میلادی نشان می دهد که عمان برای تحقق اهداف بودجه امسال خود به قیمت نفت حدود 102 دلار برای هر بشکه نیاز دارد.

الجشمی گفت: ما در گذشته با سناریوهای مشابهی رو به رو بوده ایم و در حال بررسی اقدامهایی برای مقابله با قیمتهای پایین نفت خام هستیم.

وی گفت: این مراحل شامل راههایی برای محدود کردن هزینه های دولت می شود اما در این باره توضیح بیشتری نداد، این کشور میلیاردها دلار برای زیرساختهای صنعتی و پروژه های بزرگ از پیش طراحی شده با هدف تنوع بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت صرف می کند.

این مقام عمانی تصریح کرد: تا کنون تغییری در بوجه اعمال نشده است، همه پروژه های برنامه ریزی شده به همان شکلی که در پنج سال اخیر پیش رفته است، ادامه می یابد.

دولت عمان مازاد بودجه خود را در 6 ماه نخست امسال، 250 میلیون ریال اعلام کرد.

الجشمی اعلام کرد که میانگین قیمت نفت امسال تاکنون حدود 105 دلار بوده و این بدان معناست که عمان با در نظر گرفتن کل سال با کسری بودجه روبرو نمی شود.

وی افزود: عمان نمی تواند قیمت نفت را برای بودجه سال 2015 پیش بینی کند اما ما به دنبال یک سناریوی محافظه کارانه هستیم.

کد خبر 227273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =