۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
  • کد خبر: 227335
چین خرید نفت از عربستان را کاهش داد

کاهش واردات نفت آمریکا سبب بالا رفتن تنوع نفت موجود در بازار شده و چینی ها را به سراغ نفتهای ارزانتر از نفت عربستان فرستاده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، چین واردات نفت خود از عربستان را حتی با وجود این که عربستان قیمت نفت در بازارهای آسیایی را برای حفظ مشتریانش کاهش داد، کم کرد زیرا  رقابت نفتی از کلمبیا گرفته تا عمان داغتر شده است.

بر اساس اطلاعات تازه منتشر شده اداره گمرک چین، واردات نفت از عربستان در ماه سپتامبر با 2.7 درصد کاهش در مقایسه با سال پیش به چهار میلیون و 740 هزار تن رسید.

در همین حال، واردات نفت از کلمبیا 389.6 درصد و واردات نفت از روسیه 56.8 درصد رشد داشتند.

به گفته تحلیلگران اکنون همزمان با این که تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح خود در 30 سال گذشته رسیده و به همین دلیل تقاضای واردات نفت این کشور کاهش چشمگیری داشته است، مشتریان آسیایی انتخاب بیشتری را در عرضه کنندگان نفت خام خود، از نیجریه و آلاسکا گرفته تا ونزوئلا، دارند.

عربستان نیز برای حفظ مشتریان آسیایی خود قیمت نفت خود را به پائین ترین سطح در 6 سال گذشته کاهش داد. این اقدام عربستان در حالی انجام شد که قیمت جهانی نفت برنت از ابتدای ماه ژوئن امسال بیش از 25 درصد سقوط کرده بود.

امی سان، تحلیلگر آیسیس انرژی گفت: پالایشگاههای چین با در نظر گرفتن این که قیمت به نسبت مقدار تولید نفت کشورهایی مانند عمان و کشورهای آمریکای لاتین در مقایسه با نفت عربستان رقابت پذیری بیشتری دارد، از آن سود می برند، چین همچنین واردات نفت خود را از روسیه به دنبال امضای قراردادهای سال گذشته، افزایش داد.

برآورد بلومبرگ نشان می هد میانگین قیمت نفت کلمبیا در ماه گذشته میلادی برابر با 94 دلار و 56 سنت و نفت برزیل 95 دلار و 27 سنت بود در حالی که قیمت نفت عربستان 102 دلار و 30 سنت برای تحویل به چین محاسبه شد.

شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) دیروز (سه شنبه، 29 مهرماه) اعلام کرد که پالایشگاه لیاهو در شمال چین تا پایان 30 اکتبر (8 آبانماه) برای نخستین بار 30 هزار تن نفت کلمبیا را فرآوری می کند.

کد خبر 227335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =