برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام به 32 میلیون بشکه

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: برای رسیدن به ظرفیت 32 میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام، باید چهار مخزن دیگر نیز ساخته شود.

سید پیروز موسوی، در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که با بهره برداری از 4 مخزن یک میلیونی که در حال بهره برداری آزمایشی از آنها هستیم به توان 28 میلیون بشکه ای ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در جزیره خارک می رسیم، اظهارکرد: این اتفاق یک رکورد است زیرا ضمن این که مشکلات زیادی را حل می کند، استانداردهای ما را به عنوان یک پایانه بین المللی بالا می برد.

وی با بیان این که براساس ضریب TOA باید به اندازه 15 روز صادرات نفت خام را در جزیره داشته باشیم، گفت: برای رسیدن به ظرفیت استاندارد 32 میلیونی باید چهار مخزن دیگر هم ایجاد شود.

موسوی با بیان این که مسئولیت صادرات 100 درصدی میعانات گازی پارس جنوبی را بر عهده داریم و اخیرا سه محموله از فاز 12 را صادر کرده ایم، افزود: فعلا سه SBM در پارس جنوبی فعال است وکار صادرات میعانات گازی را انجام می دهند. گویهای شناور فعلی برای فازهای 15 و 16 و 17 و 18 پاسخگوست و کمبودی وجود ندارد، در مورد فازهای دیگر مثل فاز 19 که SBM دارند، این عملیات را شرکت پایانه ها انجام می دهد.

وی با تاکید بر این که قصد افزایش تعداد SBM را نداریم، گفت: اگر فاز 15 هم به زودی وارد سرویس شود SBM جداگانه دارد و نیازی به تعداد جدید نداریم. ضمن این که برنامه وزارت نفت این است که پس از تکمیل طرح پالایشی سیراف از میعانات گازی استفاده کنند که بر این اساس صادرات میعانات گازی به صفر می رسد و صنایع پایین دست را تغذیه کرده و ارزش افزوده بیشتر و ثروت ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور طبق برنامه وزارت نفت انجام می شود، اظهار کرد: برنامه ما همان برنامه امور بین الملل وزارت نفت در قبال مشتریان و سهمیه تعیین شده است.

موسوی با اشاره به برنامه پایانه ها برای اختلاط نفت، گفت: با این سیستم جایگاه و تاثیرگذاری شرکت پایانه ها افزایش می یابد و رضایتمندی مشتریان بین المللی را به همراه دارد، چرا که آنها به تنوع نفت خام رضایت بیشتری دارند و از این پس بخشی از وظایف را که به شکل دستی و مکانیکی انجام می شود ، سیستمی و مطابق با استانداردهای روز دنیا انجام دهیم.

به گفته وی این پروژه سال آینده آماده بهره برداری می شود و پس از تکمیل آن در شرایط عادی بازار نفت، مشتریان نفت ایران بیشتر خواهند شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تاکید کرد که طبق اعلام امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین و هند و اخیر به شکل محدود ترکیه مشتریان نفت فعلی ایران هستند که به عنوان مشتریان سنتی ما معروف هستند. البته وزارت نفت تلاش می کند تا قرارداد مشتریانی که سابقا با آنها همکاری داشته را دوباره احیا کند تا نفت بیشتری صادر شود.

وی با تاکید بر این که تعمیرات به موقع مخازن، اسکله ها و خطوط لوله به عنوان یکی از وظایف اصلی پایانه ها بدون توقف انجام می شود، گفت: اگر اینکار به موقع انجام نشود تاثیرات بسیاری روی کیفیت و حجم مخزن خواهد داشت. دوره زمانی ما برای تعمیرات مخازن هفت ساله است که البته برخی مواقع به دلیل عملیات سنگین این موارد زمان بیشتری طول کشیده است. البته درحال حاضر رکورد تعمیرات مخزن در دست نیروهای شرکت پایانه هاست چراکه مخازن یک میلیونی را در 18 ماه و مخازن 500 هزارتایی را در 12 ماه تعمیر می کنیم.

وی یادآور شد که شرکت پایانه ها رکورد 6 میلیون صاردات نفت خام در یک زمان و یک روز را دارد و حضور کشتی های یک و دو میلیونی در ابعاد و تنوعهای مختلف در کنار اسکله های خارک همیشگی است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با تاکید بر این که نیاز به قطعات را به خصوص در زمان تحریم به شکلی از صنایع داخلی حل کردیم، گفت: در این سالها بخش زیادی از بخش داخل تامین شده است، ولی طبق نظر وزیر نفت اعتقاد داریم که باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم در عین حال نباید فاصله ما با شرکتهای برجسته نفتی زیاد شود.

موسوی با اشاره به اقدامات این شرکت برای رهایی از محدودیتهای تحریمها، تصریح کرد: در شرکت ما حدود 75 قلم قطعه و تجهیزات کاملا خارجی در این مدت تحریم در داخل کشور تولید شد که از جمله آن سامانه جلوگیری از رسوب است. این سامانه قبلا توسط ژاپنی ها در 2 مخزن ما انجام شده بود و در حال حاضر این دستگاه ساخت داخل تولید شده و همزمان با رونمایی از مخازن یک میلیونی، از این سامانه هم بهره برداری می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال در مورد برنامه خصوصی شدن شرکت پایانه ها، گفت:  نظر وزرای سابق و مهندس زنگنه این است که شرکت پایانه ها جزو شرکتهای حاکمیتی است و پیگیریهای لازم را انجام می دهند که این اتفاق رخ ندهد. اما قطعا ضرر خصوصی شدن شرکت پایانه ها بسیار بیش از منفعت آن است و مخصوصا در شرایط بحران باید در مجموعه حاکمیت بماند. نفت به عنوان یکی از موارد انفعال مسئولیت سنگینی دارد و صادرات آن بسیار مهم است.

کد خبر 227356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =