تقاضای نفت چین به بالاترین سطح خود در 7 ماه گذشته رسید

تقاضای نفت خام چین درماه سپتامبر، نسبت به ماه پیش از آن با 6.2 درصد رشد همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تقاضای نفت چین در ماه سپتامبر با 6.2 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به بالاترین سطح خود در هفت ماه گذشته رسید که این دومین حدنصاب ثبت شده در سال 2014 میلادی به شمار می رود.

رشد تقاضای نفت چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان، می تواند سبب بهبود قیمتهای جهانی نفت خام شود، در حالی که هم اکنون قیمتهای این ماده به دلیل مازاد عرضه در بازار با سقوط 23 درصدی روبرو شده است، اگرچه انتظار می رود روند کند رشد اقتصاد جهانی مانع از رشد قیمتهای نفت خام شود.

آمارهای دولتی چین که دیروز (سه شنبه 29 مهر ماه) منتشر شد، نشان می دهد نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم به پایین ترین سطح خود از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 و 2009  رسیده است، به طوری که بازار سرمایه در این کشور آسیایی به دنبال افت تولید بخشهای صنعتی و سرمایه گذاری ها همچنان شرایط مطلوبی ندارد.

چین در ماه سپتامبر روزانه حدود 10.3 میلیون بشکه نفت خام مصرف کرد، بر اساس محاسبات رویترز و داده های اولیه دولت، مصرف این کشور در ماه اوت 9.7 میلیون بشکه در روز و در سپتامبر سال 2013، 9.61 میلیون بشکه بوده است.

این در حالی است که نرخ رشد مصرف نفت خام چین در 9 ماه نخست امسال تنها حدود دو درصد و این مقدار در مجموع به طور میانگین روزانه 9.91 میلیون بشکه و در دوره مشابه پارسال 9.72 میلیون بشکه در روز بوده است.

چشم انداز تقاضای نفت چین خیلی امیدوار کننده نیست، به طوری که آژانس بین المللی انرژی امسال تاکنون پیش بینی خود درباره تقاضای نفت خام چین را پنج بار کاهش داده و نرخ رشد تقاضای نفت این کشور در سال 2014 را 2.3 درصد پیش بینی کرده است.

درحالی که آژانس انتظار دارد تقاضای نفت چین در سال 2015 میلادی به  3.2 درصد برسد، که البته این رقم هنوز کمتر از برآورد پیشین یعنی 4.2 درصد است.

منابع صنعتی اعلام کردند: تقاضای گازوئیل چین به احتمال زیاد امسال برای نخستین بار در طول بیش از یک دهه گذشته با کاهش روبرو می شود، یا در بهترین حالت، به علت کمبود فعالیتهای ساخت و ساز و استخراج از معادن ثابت باقی می ماند، اما تقاضای بنزین و سوخت جت، با توجه به ثبات در بازار خرید و فروش خودرو و سفرهای هوایی، رشد مطلوبی خواهد داشت.

رویترز تقاضای نفتی چین را با ترکیب ارقام رسمی پالایشگاهها و واردات خالص محصولات فرآوری شده را بدون در نظر گرفتن هرگونه تغییری محاسبه کرده است. تغییرها در انبارهای تجاری سوخت برای ماه سپتامبر در این هفته منتشر می شود، اگرچه آمار و ارقام دقیق اعلام نشده است.

داده ها از اداره آمار ملی (NBS) نشان می دهد که توان عملیاتی روزانه پالایشگاه های نفت خام چین در ماه سپتامبر به   42.02میلیون تن یا روزانه 10.22 میلیون بشکه رسیده است، که بالاترین میزان از ماه فوریه به شمار می رود و نسبت  به رقم روزانه 9.75 میلیون بشکه در ماه اوت، 4.8 درصد افزایش نشان می دهد.

توان عملیاتی پالایشگاه های چین در دوره مورد بررسی نسبت به پارسال 9.1 درصد افزایش یافته است.

بر اساس محاسبات رویترز که ترکیبی از تولید داخل و صادرات منهای توان عملیاتی نفت خام است؛ چین در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر حدود 450 هزار بشکه نفت خام مازاد تولید کرده است.

توان عملیاتی بالای نفت خام و رشد ضعیف تقاضای داخلی سبب شد تا چین در چهار ماه از سال 2014 یک صادر کننده خالص سوخت باشد که در مقایسه ماهانه بیشترین سطح در ماه اوت به شمار می آید.

داده های اداره کل گمرک چین نشان می دهد که واردات خالص این کشور در ماه سپتامبر 320 هزار تن، یا روزانه 75 بشکه و این مقدار  در ماه اوت 200 هزار تن بوده است در حالی که این مقدار در دوره مشابه پارسال 900 هزار تن بود.

چین در ماه سپتامبر روزانه 6.7 میلیون بشکه نفت خام وارد کرد، که نسبت به ماه اوت 13.1 درصد رشد نشان می دهد، واردات نفت این کشور در 9 ماه نخست امسال با 8.3 درصد رشد نسبت به پارسال به 6.11 میلیون بشکه رسید.

کد خبر 227358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =