تحریم روسیه پالایشگاههای اروپایی را به تعطیلی می‌کشاند

مدیرعامل روسنفت تهدید کرد که اعمال تحریمهای غرب علیه صنعت نفت روسیه می‌تواند منجر به تعطیلی پالایشگاههای اروپایی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایگور سچین پنجشنبه (اول آبانماه)  گفت: اعمال تحریمها علیه صنعت نفت روسیه می‌تواند به تعطیلی پالایشگاههای اروپایی منتهی شود.

تشدید تنشهای سیاسی و اقتصادی میان غرب و روسیه سبب شده است تا مسکو برای مقابله با تحریمهای آمریکا و اروپا اقدام به افزایش صادرات نفتی خود به کشورهای آسیایی کند و همین مسئله نیز پالایشگاههای اروپایی را با خطر کمبود مواد اولیه مواجه کرده است.

بنابر اعلام وزارت انرژی روسیه، صادرات نفت خام این کشور به چین در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر با افزایش ٤٥ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ١٦,٨ میلیون تن رسید. این در حالی است که صادرات نفت این کشور از طریق دریای سیاه، ٢٠ درصد کاهش داشت.

در همین حال، یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات نفت خام روسیه، افزایش پالایش نفت در پالایشگاههای داخلی این کشور است که در ماه اوت برای اولین بار از زمان سقوط اتحاد شوروی میزان نفت پالایش شده به حدود 6 میلیون تن رسید.

موسسه «جی بی سی انرژی» نیز در تحلیلی با اشاره به تغییرات عمده توزیع صادرات نفتی روسیه به دلیل تحولاتی سیاسی تاکید کرد که جریان صادرات روسیه به غرب بطور محسوسی در حال کاهش و جایگزینی با شرق دور است و این تغییرات با توجه به شرایط فعلی می‌تواند ادامه دار باشد.

روسیه حدود ١٦ درصد از نفت خام خود را به آسیا صادر می‌کند و در نظر دارد تا سال ٢٠٣٥ سهم آسیا را به حدود ٣٣ درصد افزایش دهد.

اندرو رید، تحلیلگر موسسه آمریکایی ایسای انرژی نیز با اشاره به خطرهای تغییر روند صادرات نفت روسیه برای اروپا گفت: تغییر مسیر صادرات نفت خام روسیه به آسیا موجب می‌شود تا پالایشگاههای اروپایی دچار کمبود مواد اولیه شوند. از سوی دیگر روسیه با افزایش میزان صادرات گازوئیل با سولفور کم، حاشیه سود پالایشگاهی اروپا را نیز با تهدید مواجه می‌کند و در واقع اروپا از هر سو با خط روبروست.
کد خبر 227389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =