شانس برابر اوکراین و روسیه برای دستیابی به توافق گازی

اوکراین در گفتگوهای سه جانبه بر سر حل اختلافهای گازی با روسیه توانست به موفقیتهایی دست یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در گفتگو با شبکه تلویزیونی زد دی اف آلمان اعلام کرد: مسکو و کی یف هر یک برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات امروز (چهارشنبه هفتم آبان ماه) درباره عرضه گاز روسیه به اوکراین 50 درصد شانس دارند.

وی با بیان این که تاکنون در مذاکرات سه جانبه، موفقیتهایی حاصل شده است در پاسخ به این سؤال که چه موقعیتهایی بدست آورده اید؟ گفت: دو طرف 50 درصد شانس دارند.

قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین در اواسط ماه ژوئیه 2014سبب تشدید تنشهای شرق و غرب که در پی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین رخ داده بود، شد.

گفتگوها با میانجگری کمیسیون اروپا برای حل و فصل اختلافهای گازی که از هفته گذشته بدون نتیجه باقی مانده بود، برگزار شد.

مذاکرات بر سر ناتوانی اوکراین در پرداخت نکردن صورت حسابهای گازی این کشور و اطمینان دادن به روسیه درباره پرداخت بدهیها و تامین پیش پرداخت برای قراردادهای آینده برگزار شد.

اوتینگر افزود: ما به منابع مالی برای تحویل محموله های گازی جدید نیازمندیم.

وی اظهار کرد: قیمت توافق شده برای پرداخت به گازپروم روسیه 385 دلار برای هر هزار متر مکعب در پیشبرد برنامه های تحویل گاز است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، جمعه (دوم آبان ماه) از اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درخواست کرد تا بسته حمایتی مالی را برای خرید گاز از روسیه در اختیار این کشور قرار دهد.

کد خبر 227877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =