زیان بیش از انتظار استات اویل در سه ماه سوم سال 2014

شرکت انرژی استات اویل نروژ چهارشنبه (هفتم آبان ماه) از افزایش زیان خالص خود در سه ماه سوم سال 2014 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استات اویل اعلام کرد که حتی با وجود عملکرد اصولی این شرکت  همسو با پیش بینیها، مجموعه ای از هزینه های ناشی از اختلال در پروژه ها از کانادا گرفته تا آنگولا سبب افزایش زیان خالص این شرکت در سه ماه سوم سال جاری شده است.

زیان خالص استات اویل به 4.8 میلیارد کرون (معادل 726 میلیون دلار) رسید که این میزان با 13.7 میلیارد کرون سود این شرکت در سال 2013 مقایسه شده است. این رقم همچنین بسیار کمتر از سود خالص 9.5 میلیارد کرونی پیش بینی شده این شرکت است.

بر اساس این گزارش، استات اویل همچنان تولید و برنامه مخارج خود را برای سال جاری حفظ کرده است. 

سود عملیاتی تعدیل شده این شرکت به 30.9 میلیارد کرون رسید که این رقم در مقایسه با سه ماه سوم پارسال مقدار کمتری را نشان می دهد اما همسو با پیش بینیها بوده است.

این هزینه ها بیشتر مربوط به اختلال در تاسیسات کای کاس دهسه در کانادا بود که بر اثر تاخیر در توسعه میدان کورنر ایجاد شده و همچنین اختلال در تاسیسات اکتشافی در خلیج مکزیک و آنگولا نیز به این جریان افزوده است.

عملکرد اصلی استات اویل تحت تاثیر قیمتهای گاز طبیعی اروپا، کاهش ناگهانی قیمتهای نفت و پیامدهای فروش داراییهای این شرکت قرار گرفته و به کاهش سود آن منجر شده است.

استات اویل اعلام کرد که با وجود کاهش اخیر قیمتهای نفت همچنان پیش بینی می کند که مخارج این شرکت در سال جاری به 20 میلیارد دلار برسد. استات اویل همچنین در نظر دارد تولید خود را 2 درصد افزایش دهد. 

شرکت دولتی استات اویل اوایل سال جاری با کنار گذاشتن اهداف بلند مدت و کاهش برنامه های مخارج خود، اعلام کرد که پس از یک دهه افزایش هزینه ها، باید وجه نقد بیشتری در اختیار سهامداران قرار دهد و سرمایه گذاریهای خود را گزیده تر کند.

این شرکت همچنین برای افزایش وجه نقد و کاهش تعهدات هزینه بردار آینده، مجموعه ای از تاسیسات تولیدی خود را از آذربایجان گرفته تا نروژ به فروش رساند. 

بنا بر این گزارش، تغییر ناگهانی مدیرعامل استات اویل و منصوب شدن وی در شرکت رقیب یعنی بی جی گروپ و همچنین شکستهای متعدد در حوزه اکتشاف به ویژه در دریای بارنتز در قطب شمال سبب شده است که چشم انداز استات اویل در هاله ای از ابهام فرو رود.

کد خبر 227881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =