گفتگوهای گازپروم و اروپا درباره خط لوله گازی اوپال بی نتیجه ماند

شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که با اروپا به توافقی درباره خط لوله گازی اوپال دست نیافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، شرکت روسی گازپروم اعلام کرد: این شرکت در گفتگو با کمیسیون اروپا درباره تعیین تکلیف خط لوله گازی اوپال به توافق نرسیده و خواهان مذاکره دوباره در این باره است.

کمیسیون اروپا گفتگوها و تصمیم گیری درباره دسترسی و استفاده بیشتر روسیه از خط لوله اوپال در شمال شرق آلمان را تا پایان ماه جاری میلادی به تعویق انداخته است.

سرگئی کاپریانوف، سخنگوی شرکت گازپروم گفت: گازپروم به دنبال آغاز گفتگوهای جدید با کمیسیون تازه انتخاب شده اروپا در زمان اعلام آمادگی آن است.
این کمیسیون جدید از ماه نوامبر آینده آغاز به کار می کند.

دسترسی به خط لوله اوپال برای افزایش عرضه گاز روسیه با خط لوله نورداستریم مهم است زیرا خط لوله اوپال از مسیر آلمان تا جمهوری چک امتداد دارد و به خط لوله نورداستریم مرتبط می شود.

تحلیلگران غربی و مقامهای روس اعلام کرده اند که دسترسی بیشتر روسیه به این خط لوله می تواند به بهبود امنیت انرژی اتحادیه اروپا کمک کند.

خط لوله گاز اوپال با ظرفیت ٣٦ میلیارد متر مکعب به خط لوله زیردریایی نورد استریم روسیه متصل است و تا مرز شرقی آلمان امتداد دارد.

طبق قوانین بسته سوم انرژی اتحادیه اروپا، گازپروم روسیه تنها قادر به استفاده از ٥٠ درصد ظرفیت خط لوله اوپال است.

این در حالی است که تنها منبع اصلی تزریق گاز به اوپال، خط لوله نورد استریم است و به همین خاطر هم آلمان و روسیه با هدف جلوگیری از زیان مادی از کمیسیون اروپا خواستند تا خط لوله اوپا را از مقررات بسته سوم انرژی معاف کند.

کمیسیون اروپا پیش از این تصمیم گرفته بود تا ٥٠ درصد باقیمانده ظرفیت اوپال را در ماه ژوئیه حراج کند تا این خط لوله از شمول قوانین بسته سوم انرژی خارج شود اما برگزاری این حراج لغو شد.

تعویق تصمیم گیری درباره خط لوله اوپال اقدامی سیاسی است

در همین حال، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز گفت:  تاخیر دوباره در تصمیم گیری کمیسیون اروپا درباره دسترسی کامل گازپروم به خط لوله اوپال یک اقدام سیاسی است.

وی در بروکسل به خبرنگاران اعلام کرد: به نظر من این یک تصمیم سیاسی است زیرا به همه توافقها در این باره سال گذشته میلادی دست یافته بودیم و تعویق در این باره به سود مصرف کنندگان اروپایی نیست و این خط لوله با ظرفیت کامل فعالیت ندارد.

مهلت نهایی برای تصمیم گیری درباره خط لوله اوپال پیش از این برای ماه سپتامبر گذشته تعیین شده بود، اما این موضوع تا ماه اکتبر به تعویق افتاد و کمیسیون اروپا اعلام کرد که نیاز است تا جنبه های فنی بیشتر این خط لوله بررسی شود.

کد خبر 227911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =