ایجاد تمهیدات برای صادرات گاز ایران به اروپا 5 سال طول می کشد

کارشناسان صنعتی اعلام کردند که در صورت لغو تحریمها علیه ایران، صادرات گاز این کشور به اروپا حداقل 5 سال طول می کشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، کارشناسان صنعتی روز چهارشنبه (7 آبانماه) اعلام کردند: اگر تحریمها علیه ایران لغو شود، آغاز صادرات گاز این کشور به اروپا دست کم 5 سال طول می کشد.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته میلادی گزارش داده بود که به دنبال بهبود روابط اتحادیه اروپا با ایران و تیرگی روابط روسیه و غرب به دلیل بحران اوکراین، این اتحادیه به آرامی و بی سروصدا به فوریت به دنبال اجرای برنامه واردات گاز از ایران است.

یک منبع کمیسیون اروپا آگاه از توسعه راهبرد انرژی اتحادیه اروپا به رویترز گفته بود: این دو شرط ( لغو تحریمها علیه ایران و توسعه زیرساختها) مانع از تدارکات و تهیه مقدمات اتحادیه اروپا برای اجرای این طرح نمی شود.

روسیه یک سوم از نیازهای گازی اروپا را به ارزش 80 میلیارد دلار در سال تامین می کند.

اتحادیه اروپا به دلیل بحران اوکراین تحریمهایی را علیه روسیه اعمال کرده و این موضوع نیاز به واردات گاز این قاره را از منابع دیگر افزایش داده است.

ایران نیز که یکی از دارندگان بزرگ ذخایر گازی جهان است به دلیل برنامه هسته ای اش تحت تحریم است.

دیپلماتها خوشبین نیستند که ایران و قدرتهای جهانی تا 24 نوامبر آینده به توافق نهایی درباره لغو تحریمها علیه این کشور دست یابند.

کارشناسان صنعتی در کنفرانس گاز پاییزی اروپا در لندن گفتند: اگر تحریمها علیه ایران لغو شود، دست کم نیم دهه طول می کشد تا صادرات گاز ایران به اروپا آغاز شود.

ماتیاس کئوچل، مدیرعامل شرکت انرجیسا دوگال گس ( Enerjisa Dogal Gaz  ) گفت: به عقیده من، ایران باید سرمایه گذاری زیادی در بخش زیرساختها داشته باشد و این کار دست کم 5 سال طول می کشد.

وی افزود: همچنین لازم است که با ایران گفتگوهایی درباره فروش گاز انجام شود و این می تواند در همان زمان انجام بگیرد، اما 5 سال می تواند یک زمان واقع بینانه برای این هدف باشد.

خانم تاتیانا میترووا، رئیس بخش نفت و گاز موسسه تحقیقاتی انرژی آکادمی علوم روسیه نیز با اعلام موافقت خود درباره این بازه زمانی گفت: با این حال، افزایش تقاضای داخلی گاز در ایران می تواند به این معنا باشد که صادرات گاز کم خواهد بود.

وی افزود: اگر همه محدودیتها برداشته شود و رشد اقتصادی در ایران آغاز شود، این کشور برای بازار داخلی خود به گاز بیشتری نیاز دارد و ما می توانیم چنین شرایط مشابهی را در مصر ببینیم که صادرات گاز آن به دلیل نیازهای داخلی محدود شده است.

ایران همچنین احتمال دارد، ترجیح دهد که به جای سرمایه گذاری در بخش زیرساختهای خط لوله ای روی برنامه صادرات ال ان جی تمرکز کند.

آشوتوش شاستری، مدیر موسسه مشاوره ای انراستارت کانسالتینگ (EnerStrat Consulting )، یک موسسه مشاوره راهبردی انرژی مستقر در لندن، نیز گفت: برای ایران دشوار است که هر دو پروژه خط لوله و ال ان جی را انجام دهد و بین عرضه گاز به اروپا و منطقه آسیا-اقیانوسیه، به عقیده من، ایرانی ها بیشتر علاقمند به عرضه ال ان جی به آسیا هستند.

برخی تحلیلگران می گویند که ایران هم اکنون درآمد زیادی از صادرات ال ان جی در آسیا از دست داده است، جایی که مشتریان بالاترین قیمتها را به کشور رقیب یعنی قطر می پردازند، بنابراین تهران باید به دنبال بازارهای اروپا باشد.
کد خبر 227918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =