اوکراین، روسیه و اروپا به توافق گازی دست یافتند

اوکراین، روسیه و اروپا روز پنجشنبه (8 آبانماه) به یک توافق گازی دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (8 آبانماه) قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن روسیه عرضه حیاتی گاز به اوکراین را در فصل زمستان و در ازای پرداختهایی که از سوی وام دهندگان غربی به این کشور تامین اعتبار می شود، از سرمی گیرد.

پس از چند دور گفتگوهای ناموفق در هفته های اخیر، با امضای این قرارداد، نگرانیها درباره بروز یک جنگ گازی جدید که می تواند به اختلال در عرضه گاز به کشورهای اتحادیه اروپا منجر شود، کاهش یافته است.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا که شاهد امضای این اسناد گازی توسط وزیران انرژی روسیه و اوکراین و گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا بود، گفت: هم اکنون هیچ دلیلی برای این که مردم اروپا در فصل زمستان در سرما باشند، وجود ندارد.

بر اساس این قرارداد 4.6 میلیارد دلاری، اوکراین باید تا پایان امسال و بابت بدهیهای پیشین گازی خود به شرکت روسی گازپروم در دو قسط 3.1 میلیارد دلار بپردازد؛ کی یف نیز حدود 1.5 میلیار دلار بر اساس توافقهای موجود با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول  بابت حدود 4 میلیارد مترمکعب تحویل آتی گاز تا ماه مارس به روسیه می پردازد.

کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: کمکهای بی سابقه اتحادیه اروپا بموقع پرداخت خواهد شد و صندوق بین المللی پول نیز به اوکراین تضمین داده است که می تواند همه منابع مالی اش را دسترس اوکراین برای پرداخت گازبها بگذارد.

بنا بر این بیانیه، فعالیتهای بیشتر و کار با موسسه های مالی بین المللی درباره کمک مالی به اوکراین در ارتباط با عرضه گاز همچنان ادامه دارد، اما هرسه طرف مذاکره مطمئن هستند که اوکراین همه ابزارهای مالی لازم را خواهد داشت.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که اوایل روز پنجشنبه بروکسل را ترک کرد با ابراز بدبینی درباره این قرارداد گفت که خواهان تعهدهای محکم و پایدار از سوی اتحادیه اروپا درباره تامین مالی اوکراین است.

اوتینگر در یک کنفرانس خبری مشترک با نواک و در پاسخ به سئوالی درباره منابع تامین مالی خرید آتی گاز اوکراین گفت: کی یف هم اکنون برای پرداخت بدهی گازی خود به گازپروم پول کنار گذشته است و گفتگوها با صندوق بین المللی پول مستقر در واشنگتن نشان می دهد که این کشور قادر به دریافت پول بیشتر از این صندوق برای پیش پرداخت است.

وی افزود: دولت جدید اوکراین که پس از انتخابات پارلمانی هفته گذشته تشکیل شد، باید هر چه سریعتر کار با کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول را برای اجرای اصلاحاتی که این کشور را قادر به تضمین کمکهای مالی بیشتر بین المللی، نه تنها برای زمستان آینده بلکه تا پس از ماه مارس، می کند، آغاز کند.

یوری پرودان،وزیر انرژی اوکراین نیز گفت که کشورش امیدوار به رای منصفانه دادگاه استکهلم درباره اختلاف قیمت گاز و مقدار صورتحسابهای گازی با شرکت روسی گازپروم است.

وی افزود: به هر حال، اوکراین ابزار لازم را برای خرید هر یکهزار مترمکعب گاز برای باقیمانده سال 2014  با قیمت 378 دلار و 365 دلار برای سه ماه نخست سال 2015 دارد.

نواک گفت: این قیمتهای گاز بر اساس فرمول به کار رفته در توافقنامه گازی پیشین میان دو کشور شامل 100 دلار تخفیف است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا خود را  به کمک مالی به اوکراین متعهد بداند.

نواک نیزگفت: روسیه همچنان عرضه کننده پایدار انرژی به اروپا باقی خواهدماند.

اوتینگر نیز افزود: ما می توانیم به شهروندان اورپایی بگوییم که می توانیم امنیت عرضه انرژی را در فصل زمستان تضمین کنیم.
کد خبر 227919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =