تاکید پوتین بر حمایت دولت روسیه از پروژه ال ان جی یامال

رئیس‌جمهوری روسیه بر حمایت دولت از پروژه ال ان جی یامال تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر پوتین در جریان دیدار روز پنجشنبه (8 آبانماه 93) خود با لئونید میخلسون، مدیرعامل شرکت نواتک تاکید کرد که دولت روسیه از پروژه ال ان جی یامال حمایت می‌کند.

پوتین همچنین از پیشنهاد نامگذاری یکی از نفتکشهای فعال در پروژه یامال به نام کریستوفر دومارژری، مدیرعامل سابق شرکت توتال که در یک سانحه  در مسکو کشته شد، استقبال کرد.

میخلسون نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از روند انجام پروژه یامال گفت: به دلیل تحریمها، ما محدودیتهایی برای تامین مالی پروژه داریم. کمکهای مالی صندوق ملی رفاه نیز چندان قابل توجه نیست و تنها 18 درصد منابع مالی مورد نیاز را تامین می‌کند. 

پروژه ٢٧ میلیارد دلاری یامال با هدف بهره برداری از ذخایر عظیم و دست نخورده گاز در شمال غربی سیبری است که می تواند سهم روسیه را در بازار گاز مایع تا دو برابر افزایش دهد.

دولت روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که همه منابع لازم را برای اجرایی شدن پروژه یامال تامین می کند اما با توجه به آن که گاز مورد نظر در پروژه یامال در قطب شمال قرار دارد، برای دسترسی به آن به فناوریهای پیشرفته ای نیاز است که اغلب به وسیله شریکان غربی روسیه تامین می شوند که هم اکنون به دلیل تحریمها قادر به همکاری با این کشور نیستند.

از سوی دیگر، اگرچه سهامداران یامال تاکنون ٦ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده اند اما تحریمهای آمریکا و اروپا، دسترسی شرکتهای روس را به منابع مالی غربی تا حد زیادی محدود کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران و بانکداران که به تازگی از پروژه یامال بازدید کرده اند تاکید کردند که از سرعت و پیشرفت قابل توجه آن شگفت زده شده اند.

هم اکنون بیش از ٦ هزار نفر در پروژه یامال فعالیت می کنند که تا سال آینده این تعداد به ١٥ هزار نفر می رسد.

روسیه همچنین مشغول ساخت فرودگاه و منابع ذخیره سازی جدید برای این پروژه است.
یامال همچنین شریکان قدرتمند خارجی را مثل توتال فرانسه و سی ان پی سی چین در اختیار دارد.

شرکت توتال فرانسه نیز پیش از این اعلام کرد که با وجود تحریمها، فعالیت خود را در پروژه یامال متوقف نمی کند و وابستگی اروپا به گاز روسیه نیز کند کردن روند پروژه را خطرناک کرده است.

بخش عمده تولید آینده یامال که از سال ٢٠١٨ میلادی به بهره برداری می رسد از هم اکنون به مشتریان اروپایی و آسیایی فروخته شده است.
کد خبر 227923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =