تأثیر تخفیف در قیمت خوراک مایع‌ بر سودآوری مجتمعهای پتروشیمی

خوراک مایع نقش بسیار مؤثری نسبت به خوراک گاز در توسعه صنایع میانی و پایین‌دستی پتروشیمی دارد و با قیمتگذاری صحیح آن می توان به حفظ منافع ملی کمک کرد.

به گزارش شانا، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد: خوراک مایع حدود 42 درصد از خوراک و سوخت مصرف‌شده در مجتمعهای پتروشیمی را در سال 1391  به خود اختصاص داده است.

قیمتگذاری خوراک مایع و گاز تحویلی به مجتمعهای پتروشیمی موضوعی است که در ماده (1) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موردتوجه قرارگرفته است.

به دلیل تناقضی که میان تبصره‌های بندهای "الف" و "ب" ماده (1) این قانون وجود دارد، خوراکهای مایع باقیمت 95 درصد فوب خلیج‌فارس تحویل واحدهای پتروشیمی می‌شوند.

همچنین در این گزارش،  با نگاهی به وضع مالی واحدهای پتروشیمی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند می‌توان دریافت که برخی از این واحدها ازنظر حاشیه سود در وضع مناسبی قرار ندارند و در صورت اعمال تخفیفهای بیشتر می‌توانند به وضع مطلوبی برسند.

بر اساس محاسبات انجام‌شده، درصورتی‌که خوراک‌ مایع باقیمت 90 و 85 درصد نسبت به فوب خلیج‌فارس به واحدهای پتروشیمی تحویل شود و درصورتی‌که این واحدها در حداکثر ظرفیت عملی خود خوراک مصرف کنند (یعنی 100 درصد ظرفیت) به ترتیب 363 و 763 میلیون دلار از درآمدهای دولت کاسته می‌شود.

همچنین درصورتی‌که این واحدها در 75 درصد ظرفیت عملی خود خوراک مصرف کنند و قیمت خوراک مایع تحویلی به آنها 90 و 85 درصد فوب خلیج‌فارس باشد به ترتیب 259 و 572 میلیون دلار از درآمدهای دولت کاسته خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ دارا بودن ذخایر عظیم گاز و نفت به‌علاوه موقعیت استراتژیک ایران سبب شده است که صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهمی محسوب شود که می‌تواند موجبات افزایش صادرات غیرنفتی کشور، ایجاد ارزش‌افزوده بالا، اشتغالزایی و بومی‌سازی علم و تکنولوژی روز جهان را فراهم کند.

علاوه براین،تکمیل زنجیره ارزش نفت خام و گاز طبیعی مربوط به این صنعت، علاوه بر کاهش خام فروشی نفت و گاز، کاهش واردات محصولات باارزش پتروشیمی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

با قیمتگذاری منطقی خوراک مایع مجتمعهای پتروشیمی نظیر میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی می‌توان گامهای موثری در تکمیل زنجیره ارزش محصولات نهایی با حفظ منافع ملی که ازجمله سیاستهای مندرج در اسناد فرادستی و قوانین موضوعه است، برداشت و نوشتار حاضر، ناظر بر قیمت انواع خوراک مایع مجتمعهای پتروشیمی و وضع مالی آنهاست.

گفتنی است؛ خوراک مایع نقش بسیار موثری نسبت به خوراک گاز در توسعه صنایع میانی و پایین‌دستی پتروشیمی دارد، بنابراین انتظار می‌رود قیمتگذاری صحیح این‌گونه خوراک با ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز که موجب کاهش واردات محصولات باارزش پتروشیمی می‌شود، کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

کد خبر 229491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =