نقش ایران در اوپک بیش از رقم صادرات نفت این کشور است

نایب‌ رئیس کمیسیون برنامه‌و بودجه با بیان این که ایران بیش از رقم صادرات نفت روی بازار تأثیرگذار است، گفت: قیمت نفت در بودجه 70 تا 80 دلار برای هر بشکه تعیین می‌شود.

علی‌ محمد احمدی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه 5 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به همراهی رئیس کمیسیون متبوعش با وزیر نفت در سفر به وین، افزود: در این زمینه نکته اساسی این بود که "کمیسیون برنامه‌ و بودجه" باید از تحولات جهانی بازار نفت برای تعییت قیمت نفت در بودجه اطلاعات مستحکمی داشته باشد از اینرو بنا شد که یکی از همکاران اقتصادی از هیئت رئیسه در این سفر حضور داشته باشد تا تحولات بازار انرژی را بررسی کند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه‌ و بودجه بابیان این مطلب، افزود: هنگامی‌ که دولت "قیمت نفت"در لایحه بودجه را پیشنهاد دهد با بررسی اطلاعات حاصل‌شده، قیمت مذکور واقعی‌تر بررسی می‌شود.

این نماینده مجلس، درباره موضع وزیر اقتصاد در زمینه قیمت 70 دلاری نفت در بودجه 94 افزود: قیمت در همین حدود است؛ زیرا قیمت را خیلی نمی‌شود پایین در نظر گرفت زیرا بودجه کشور حدود 50 درصد به درآمدهای نفتی وابسته است.

وی با بیان این‌ که پیش‌بینی من بر این اساس است که بازار ظرفیت قیمت پایین‌تر از 70 دلار را ندارد، افزود: اگر اوضاع سیاسی منطقه تغییر کند و اقتصاد جهانی تا حدودی از رکود فاصله گیرد قیمت تا بالای 80 دلار نیز صعود می‌کند، اما ما احتیاط می کنیم و قیمت بالاتر از 80 دلار در بودجه تعیین نمی کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اگر قیمت نفت در بودجه 70 تا 80 دلار تعیین شود و پس از آن قیمت جهانی افزایش یابد نگران مازاد درامد آن نیستیم زیرا در بودجه برای این مازاد پیش‌بینی‌های لازم  "مانند واریز به صندوق توسعه ملی" شکل‌گرفته است .

احمدی، رفتار نفتی ایران در سه ماه گذشته در  واکنش به وضع افت قیمت نفت را منطقی دانست و افزود: ایران حدود روزانه دو میلیون بشکه نفت  تولید می‌کند که در این میان بیش از یک میلیون بشکه آن را صادر می‌کند. با وجود این، ایران سهم زیادی به نسبت کل سقف اوپک ندارد اما این وضع تأثیرگذاری قدرت نفتی ایران را نفی نمی‌کند.

وی وضع بازار نفت را در وضع "کشش‌پذیری عرضه" ارزیابی و تصریح کرد: قیمت جهانی نفت تنها از اوپک متأثر نیست، با این اوصاف رفتار نفتی ایران مناسب بوده است.

کد خبر 229748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =