بررسی ژئوشیمیایی منابع احتمالی نفت و گاز در استان مازندران

در دهه های اخیر و با شناخت حوضه‌ و چاههای نفتی دریای خزر و در پی آن اکتشاف و استخراج نفت از این ناحیه در سال 1947 میلادی به بعد، اهمیت اقتصادی و تجاری این دریا از لحاظ وجود ذخایر نفت و گاز و همچنین تولید از این منابع افزایش یافت و به این ترتیب امروزه در سواحل فلات قاره دریای خزر، صدها مشعل فروزان از چاه‌های نفتی به چشم می‌خورد.

به گزارش شانا، شناسایی سیستمهای هیدروکربوری حوضه رسوبی دریای خزر برای مطالعات اکتشاف نفت و گاز و به منظور نیل به تولید از منابع هیدروکربوری در این منطقه اهمیت شایانی دارد.

یکی از ارکان اصلی هر سیستم نفتی، سنگ‌منشاء است. بنابراین شناسایی سنگ مادر و وضع آن در هر سیستمی ضروری است. درک این مطلب نه تنها مانع از انجام حفاریهای ناموفق در نواحی فاقد توان هیدروکربوری می‌شود، بلکه از اتلاف سرمایه نیز جلوگیری می‌کند.

چکیده:

این مقاله به بررسی خصوصیات ژئوشیمیایی سنگهای منشاء احتمالی در جنوب شهرستان ساری می‌پردازد، بدین منظور تعداد هشت نمونه از رسوبات سنگ منشا احتمالی به سن میوسن این منطقه برای آنالیز پیرولیز راک - اول (Eval pyrolysis) مورد بررسی قرار گرفتند.

با‌توجه به نتایج حاصل از این آنالیز، نهشته‌های مورد مطالعه از دیدگاه میزان کل کربن آلی فقیر هستند و مقدار کربن آلی آنها از 48.0 – 15.0 درصد در تغییر است.

اکثر نهشته‌های مورد مطالعه از لحاظ میزان پختگی کروژن نابالغ هستند و بطور غالب در انتهای دیاژنز (قبل از پنجره نفت‌زایی یا در شروع آن) قرار دارند.

بنابراین نهشته‌ها از لحاظ توان هیدروکربورزایی ضعیف و فاقد هرگونه کروژن مناسب برای تولید هیدروکربن به صورت محلی هستند، همچنین در تعیین رخساره آلی مشخص شد رسوبات مذکور در یک محیط پسرونده قاره‌ای نهشته شده‌اند.

کلید واژه ها:

سنگ منشاء احتمالی - بلوغ حرارتی - پیرولیز راک اول - پنجره نفت زایی -  جنوب شهرستان ساری

برای مشاهده فایل اصلی این مقاله پژوهشی از حسین مهاجر سلطانی، کارشناس‌ارشد رسوب‌شناسی و محمد سعید شریعت‌زاده، کارشناس‌ارشد چینه و فسیل‌شناسی در شرکت نفت خزر اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 231237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =