۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
  • کد خبر: 231287
قزاقستان 81.8 میلیون تن نفت تولید می کند

پیش بینی می شود که تولید نفت قزاقستان امسال در مقایسه با پارسال ثابت باشد و این کشور 81.8 میلیون تن نفت تولید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آستانه، قزاقستان پیش بینی می کند که با وجود کاهش تولید نفت از میدان تنگیز، امسال 81.8 میلیون تن ( روزانه 1.64 میلیون بشکه در روز) نفت خام تولید کند که این رقم تقریبا نسبت به پارسال تغییری ندارد.

مدینا آبوالقاسیموف، معاون وزیر اقتصاد قزاقستان روز شنبه (29 آذرماه) به خبرنگاران گفت: بزرگترین تولیدکننده نفت قزاقستان (شرکت سرمایه گذاری مشترک تنگیزشوراویل) هدف تولید نفت خود در سال 2014 را از برآورد قبلی 27.1 میلیون تن به 26.2 میلیون تن کاهش داده است.

شرکت آمریکایی شورون 50 درصد از این شرکت سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارد.

تولید نفت از میدان تنگیز در ماههای ژانویه تا سپتامبر امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با 1.5 درصد کاهش به 19.8 میلیون تن (158 میلیون بشکه) رسیده است.

شرکت سرمایه گذاری مشترک تنگیزشوراویل (تی سی او) میدان تنگیز واقع در غرب قزاقستان را توسعه می دهد که شرکتهای اکسون موبیل آمریکا 25 درصد، شرکت کازمونای گاز قزاقستان 20 درصد و شرکت روسی کوکارکو 5 درصد سهام باقیمانده این میدان را در اختیار دارند.

این مقام قزاق به دیگر دلایل افت تولید میدان تنگیز اشاره نکرد.

دیگر مقامهای ارشد انرژی قزاقستان اعلام کرده اند که شرکت سرمایه گذاری مشترک تنگیزشوراویل در حال انجام عملیات تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده است.

قزاقستان پس از روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت در کشورهای عضو اتحادیه شوروی سابق است که تولید نفت آن از 79.2 میلیون تن در سال 2012 به 81.7 میلیون تن در سال 2013 افزایش یافته است.

برنامه ها برای افزایش تولید در قزاقستان به دلیل توقف تولید از میدان بزرگ نفتی کاشاگان در دریای خزر صعیف شده است.

باوجود بهره برداری از این میدان در ماه سپتامبر سال 2013 میلادی، تولید از این میدان به دلیل نشت گاز متوقف شد و به نظر می رسد که تا پیش از نیمه دوم سال 2016 فعالیت آن از سرگرفته نشود.

کد خبر 231287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =