حرکت قطر بسوی بازار داخلی LNG و عقب ماندن از بازار جهانی

برنامه ‏ریزی کشورهای مختلف به ویژه ایالات متحده امریکا و استرالیا برای طرحهای ال ان جی سبب تضعیف وضع کنونی قطر در بازار این محصول و حرکت به سمت بازارهای داخلی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس گزارش معاونت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، هم اکنون کشور قطر ١۴ ردیف واحد تولیدی ال ان جی فعال دارد که بهره بردار هفت ردیف آن شرکت RasGas و شریکان و هفت ردیف دیگر شرکت گاز قطر و شریکان هستند.

 
پارس جنوبی

کشور قطر اگر چه هم اکنون با در اختیار داشتن ۲٧ درصد سهم بازار جهانی، بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان است (ظرفیت صادرات ال ان جی قطر در حدود 77.7 میلیون تن در سال است) اما هم اکنون برنامه‏ هایی جهت افزایش ظرفیت LNG ندارد و برنامه ‏ریزی‏های خود را همسو با بازار داخلی (Domestic market) جهت ‏داده است.

بر این اساس یکی از دلایل اقدام قطر در داخلی کردن بازار خود برنامه ‏ریزی‏ های انجام شده دیگر کشورها و به ویژه ایالات متحده امریکا و استرالیا برای پروژه‏های ال ان جی است که سبب تضعیف وضع کنونی کشور قطر از نقطه داخلی صادرات ال ان جی در سالهای آینده می شود.

پارس جنوبی

لازم به یادآوری است: امتداد جنوبی میدان پارس جنوبی در کشور قطر با نام گنبد شمالی (North Dome) شناخته می‏شود که در سال ١٩٧١ با حفر نخستین چاه اکتشافی توسط شرکت شل به نام NWD1 کشف شد.

به گزارش شانا، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که ۹۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد.

پارس جنوبی

کد خبر 233209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =