روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد

اطمینان بازار از کاهش نیافتن تولید اوپک در هفته منتهی به 12 ژانویه (دوشنبه، 22 دیماه) سبب تدوام روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، روند کاهشی قیمت نفت در هفته منتهی به 12 ژانویه ادامه یافت. بازار اطمینان پیدا کرده است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید خود اقدامی نمی کند، بویژه گفته سفیر امارات در آمریکا مبنی بر این که کشورش قصد ندارد تولید نفت خود را کاهش دهد و در این راستا به کاهش قیمت نفت‌خام نیز توجهی ندارد، نیز بر روند قیمتها تاثیر گذاشت.

او حتی تاکید کرد که اوپک برنامه‌ای برای کاهش تولید خود ندارد و عرضه مازاد نفت از سوی کشورهای غیر اوپک صورت گرفته است.

دراین میان اعلام شد که 15 میلیون بشکه از نفت‌خام نیجریه که برای بارگیری در ماه ژانویه برنامه ریزی شده بود فروخته نشده است و همچنین 40 میلیون بشکه از نفت‌خام عرضه شده برای بارگیری در ماه فوریه نیز هنوز خریداری نشده است. به این ترتیب بازار احساس می کند که قیمت‌ نفت‌خام تحت فشار بیشتری قرار می گیرد.

دراین شرایط سیتی بانک (Citibank) اعلام کرد که تولید نفت‌خام آمریکا در نیمه نخست سال 2015 به میزان یک میلیون بشکه افزایش خواهد داشت. در این گزارش آمده است که افزایش تولید نفت‌خام آمریکا از بهره‌برداری از پروژه‌های جدید و افزایش کارایی در پروژه های قبلی در مناطق اصلی تولید نفت خام رُسی در میادین Baken, Permian  وEagle Ford ناشی خواهد شد. اعلام این خبر نیز تاثیر منفی بر قیمت نفت خام داشت.

براساس گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، کانادا نیز صادرات نفت خام خود را به خلیج مکزیک به دلیل بهره برداری از خطوط لوله‌ جدید Flanagan و Seaway به میزان 400 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد. این وضع سبب خواهد شد که رقابت تولیدکنندگان نفت خام آمریکای جنوبی و خاورمیانه برای فروش نفت خود به این منطقه افزایش یابد.

علاوه برآن شرکت CNPC در چین اعلام کرد اگر قیمت نفت خام به کمتر از هزینه تولید نفت برسد همچنان تولید خود را ادامه خواهد داد. برآوردها نشان می دهد که به طور میانگین هزینه تولید نفت خام دراین کشور 40 دلار در بشکه است. این شرکت تولید 60 درصد از نفت خام چین را برعهده دارد.

در این هفته، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخیره سازی فرآورده های میان تقطیر در آمریکا به میزان 11.21 میلیون بشکه وذخیره سازیهای‌ بنزین به میزان 8.12 میلیون بشکه افزایش داشته است. به همین دلیل، تاثیر کاهش ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا به میزان 3.06 میلیون بشکه خنثی شد و نتوانست بازار نفت خام را تحت تاثیر قرار دهد.

البته در این هفته اعلام شد که نرخ بیکاری در آمریکا کاهش یافته است و به 5.6 درصد رسیده است و آمار اعلام شده اشتغال نیز در آمریکا بیش از مقدار پیش بینی شده است. این آمار نشان داد که اوضاع اقتصادی آمریکا بهبود یافته است. اعلام این آمار توانست تاثیر مثبتی بر قیمت نفت خام داشته باشد. 

دراین وضع، بورس بازان خالص وضع خرید خود را در قراردادهای آتی و اختیاری بورس نایمکس به میزان 7 هزار قرارداد افزایش دادند و آن را به 199.395هزار قرارداد رساندند که نشان می دهد هنوز بورس بازان نتوانسته اند درباره بهبود قیمت نفت خام به تصمیم قاطعی برسند.

 

کد خبر 233271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =