افزایش ظرفیت پالایش نفت خام با تکیه بر ساخت پالایشگاههای جدید

افزایش ظرفیت تصفیه نفت خام از طریق ساخت پالایشگاههای جدید یکی دیگر از اولویتهای پالایش و پخش در برنامه ششم توسعه عنوان شد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور به خبرنگار شانا گفت: به همین منظور بستر لازم برای استفاده از سرمایه های بخش خصوصی در ایجاد پالایشگاه فراهم می شود.

شهاب الدین متاجی در همین زمینه به طرح فراگیر پالایشی سیراف اشاره کرد و افزود: هم اکنون سرمایه گذارانی برای اجرای این طرح انتخاب و کار طراحی بنیادی آن آغاز شده است.

وی از نصب و راه اندازی این طرح ملی پالایشی در نیمه نخست برنامه ششم توسعه خبر داد و یادآور شد: مجتمع بزرگ سیراف با ظرفیت پالایش 480 هزار بشکه در روز، تا نیمه نخست برنامه ششم توسعه تکمیل می شود.

متاجی همچنین اظهار کرد: با بهره گیری از تجربه سیراف در آینده و درس آموزی از آن، یک طرح فراگیر پالایش نفت خام دیگر در جاسک نیز در دست مطالعه قرار گرفته که ظرفیت 400 هزار بشکه در روز برای آن پیش بینی شده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش ادامه داد: ساخت این پالایشگاه ها با هدف افزایش ظرفیت تصفیه نفت خام، علاوه بر پالایشگاه هایی همانند آناهیتا و بهمن گنو است که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بودند و هم اکنون بنا به دلایلی متوقف مانده اند.

وزیر نفت نیز از اوایل امسال بر افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی تاکید کرده و گفته بود: قصد ما این است که همه میعانات گازی تولید کشور را از طریق احداث پالایشگاه های میعانات گازی در داخل به فرآورده تبدیل کنیم و هدفمان این است ظرفیت پالایشگاه های نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز رسانده و همچنین پالایشگاه های میعانات گازی را نزدیک به یک میلیون بشکه برسانیم.

به گفته بیژن زنگنه، در تلاشیم تا ظرفیت پالایشگاهی کشور را از 1.8 فعلی به سه میلیون بشکه در روز برسانیم.



کد خبر 233930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =