رییس شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو اعلام کرد: این شرکت به دلیل کاهش قیمت نفت، برخی قرارداد ها را مورد بررسی مجدد قرار داده و اجرای آنها را به تاخیر می اندازد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا ، خالد الفلیح تصریح کرد، این کشور به تنهایی بازار جهانی نفت را به تعادل نمی رساند.

به گزارش رویترز، قیمت نفت برنت دریای شمال از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون به دلیل افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا و تصمیم اوپک برای تغییر ندادن سقف تولید تقریبا 60 درصد کاهش یافته است. قیمت نفت برنت در پایان معاملات دیروز (سه شنبه) با 1.44 دلار کاهش به 49.60 دلار در هر بشکه رسید.

عربستان سعودی، بزرگ ترین تولیدکننده اوپک، در ماه نوامبر (آذر) از اینکه با کاهش تولید مانع کاهش قیمت شود، خودداری کرد و در مقابل تصمیم گرفت سهم بازار خود را حفظ کند.

خالد الفلیح مدیر اجرایی شرکت نفت عربستان سعودی در کنفرانسی در ریاض، مشخص نکرد کدام پروژه ها یا قراردادها تحت تاثیر کاهش قیمت نفت مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت.

فلیح افزود: ما باید با واقعیت های امروز خود را تطبیق دهیم. ما باید برخی پروژه ها را به آینده موکول و زمان اجرای برخی از آنها را طولانی کنیم.

وی ادامه داد: فکر می کنم ما قیمت 100 دلار در هر بشکه نفت را از دست داده ایم، روی ایجاد ظرفیت ها متمرکز شده ایم و از تمرکز روی انضباط مالی غامل مانده ایم.

هفته گذشته، رویترز گزارش داد؛ آرامکو از شرکت های نفتی خواسته است در پی کاهش قیمت نفت، تخفیف دهند.

فلیح گفت: عدم تعادل در بازار نفت تاثیری بر عربستان سعودی ندارد و یک قیمت منصفانه، چیزی است که در نهایت عرضه و تقاضا را به تعادل خواهد رساند.

این گفته، نشان می دهد، عربستان سعودی به استراتژی خود مبنی بر اینکه بازار خود را به تعادل برساند، وفادار است.

مدیر اجرایی آرامکو اظهار داشت: عربستان سعودی سیاستی دارد که دولت از طریق وزارت نفت تعیین و مقرر کرده که این کشور نباید به تنهایی بازار را به تعادل برساند.

عربستان سعودی در ماه نوامبر 9.61 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید و 7.3 میلیون بشکه آن را صادر می کرد.

فلیح گفت: هم اکنون، تولید نفت این کشور 9.8 مییلیون بشکه در روز است در حالی که ظرفیت تولید آن 12 میلیون بشکه در روز می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت منصفانه نفت چقدر است، اظهار داشت: قیمت منصفانه قیمتی است که در نهایت عرضه را با تقاضا برابر سازد. من تصور نمی کنم کسی بتواند این قیمت را مشخص کند و اگر بخواهم این قیمت را مشخص کنم کار خردمندانه ای نکرده ام.

آرامکو 3 میلیارد دلار در توسعه منابع گاز غیرمعمول سرمایه گذاری کرده و علاوه بر این، 7 میلیارد دلار دیگر نیز به این منظور اختصاص داده است.

کد خبر 233952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =