زیرساختهای عرضه فرآورده های نفتی در بورس فراهم است

بورس انرژی آمادگی دارد تا مصوبه مجلس شورای اسلامی را درباره استفاده از سازوکارهای بورس انرژی درخرید و فروش نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و برق اجرا کند.

علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهارکرد: همه زیرساختها برای عرضه نفت خام صادراتی و دیگر فرآورده های نفتی در بورس انرژی وجود دارد و آماده همکاری با وزارت نفت در مسیر اجرای مصوبه مجلس هستیم.

وی افزود: مصوبه نمایندگان مردم در خانه ملت سبب شفاف شدن بیشتر بازار و نیز تشویق پالایشگاهها برای معامله در بورس انرژی می شود و بدون تردید اجرایی شدن این قانون می تواند در مسیر خروج از رکود غیر تورمی تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: اکنون معامله فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی در کنار معامله برق با نظم و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی هفته گذشته (سه‌شنبه ٧ بهمن‌) در جریان بررسی مواد باقیمانده از لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده الحاقی ٢٢ را اصلاح کردند.

بر این اساس، ماده (الحاقی ٢٢) به شرح زیر اصلاح می شود: همه پالایشگاههای کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه 95 درصد تحویل روز فوب خلیج‌فارس و به صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک‌ ماهه به شرکت دولتی ذیربط تابعه وزارت نفت،‌ مجازند فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را صادر کنند.

وزارت نفت مکلف است به میزان نفت خام و میعانات گازی فروخته شده به پالایشگاههایی که تولیدات خود را به شکل فرآورده صادر می‌کنند، سهم صندوق توسعه ملی را متناسب با قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه به صندوق پرداخت کند.

تبصره ١- استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

تبصره ٢- شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را یک تا دو درصد کمتر از 95 رصد قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین کند. دو درصد تا سه درصد کمتر از بند یک برای توسعه پالایشگاههای موجود یا احداث پالایشگاههای تازه تا ١٠ سال پس از بهره‌برداری تعیین کند.

تبصره ٣- به وزارت نفت و دیگر دستگاهها اجازه داده می‌شود برای تشویق کشتیهای خارجی به سوختگیری و تامین دیگر نیازهای خود در بنادر ایران از ابزارهای تشویقی و قیمتهای ترجیحی نسبت به دیگر رقیبان در تامین سوخت و دیگر نیازها استفاده کنند.

کد خبر 233973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =