۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
  • کد خبر: 233981
رفتارشناسی آتشهای استخری در صنعت نفت

یک استاد دانشگاه با اشاره به این که نباید آتش استخری را آتشی رام فرض کرد، اظهار کرد: هدف از شناخت رفتار آتش استخری، برآورد اثرها بر محیط، تجهیزات اطراف، آتش نشانهایی که درگیر اطفای حریق هستند یا سازه های مجاور و پیرامون است.

بهمن عبدالحمیدزاده در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که در میان انواع و اقسام حوادث فرآیندی، آتش پربسامدترین است، اظهار کرد: در میان انواع چهارگانه آتش فرآیندی یعنی آتش فورانی، ناگهانی، گلوله ای و آتش استخری، آتش استخری بالاترین تکرارپذیری را در رخدادها دارد.

وی افزود: برمبنای تحلیل آماری کاسال و همکاران در 1997، از میان مجموعه بزرگی از آماری که در اروپا رخ داده است، آتش استخری به تنهای 53 درصد از رخدادهای آتش صنعتی را شامل شده بود و 47 درصد شامل بقیه انواع آتشها می شود.

استاد دانشگاه با اشاره به این که ممکن است آتش نشانها، آتش استخری را به دلیل تکرار بالا و محلی بودن عواقب و پیامدهایشان اغلب به عنوان یک آتش رام تلقی کنند، افزود: اما می توان اثبات کرد که این آتش می تواند بسیار مخرب باشد و از حالت محلی خارج و به کل پلنت وارد شود.

عبدالحمیدزاده در تعریف آتش استخری گفت: دسته ای از آتش است که در آن یک شعله متلاطم بالای سطح مایعی باشد که حرکت پایینی دارد و به زبان ساده تر، آتشی است که مایع در جایی ریخته و تجمع پیدا کرده است و بخارات بالای آن مشتعل می شوند و در این آتش حرکتی وجود ندارد.

آتش استخری

 

وی سوخت مایع را لازمه آتش استخری دانست و اظهار کرد: سوخت مایعی که حرکت یا فشارش را از دست داده است، مانند آتش سوزی نفتکش و نشت نفت بر سطح دریا.

عبدالحمیدزاده گفت: تحلیل رفتار آتش استخری کمک می کند که در مرحله طراحی و چیدمان مخازن به ویژه در صنعت نفت، به فواصل میان آنها، عایقهای حرارتی و تخمین اثرات، توجه کافی کنیم تا در هنگام اطفای آتش استخری، قربانی رفتار غیرقابل پیش بینی آن نشویم.

بخشهای مختلف یک آتش استخری

وی با اشاره به این که هر آتش استخری، چهار ناحیه دارد، ادامه داد: ناحیه نخست، سوخت مایعی که روی سطحی ریخته شده، دوم، بخارات سوخت مایع که نسوخته است زیرا در آتش سوزی بخارات است که آتش می گیرد نه خود سوخت، ناحیه سوم، منطقه آتشی است که حالت پالس دارد و بلند و کوتاه می شود و ناحیه چهارم که بالای آتش استخری قرار دارد و محصولات داغ احتراق و  سرانجام آتش سوزی در آن جا رخ می دهد.

آتش استخری

 

پارامترهای اصلی در تخمین رفتار آتش استخری

عبدالحمیدزاده با بیان این که در تخمین رفتار آتش استخری برای طراحی یا فرماندهی، دانستن دست کم چهار پارامتر لازم است، تصریح کرد: در مرحله نخست باید به قطری که بیشترین آتش می تواند به آن برسد یعنی ابعاد آتش و دیگری طول و ارتفاع آن بسیار توجه کرد و از سوی دیگر پارامتر زاویه خوابیدگی (Tilt) که به شدت وزش باد بستگی دارد و می تواند آتش را به یک سمت منحرف کند.

استاد دانشگاه افزود: علاوه بر این سه پارامتر نخست که ظاهری هستند، پارامتر مهم دیگر در طراحی تأسیسات در صنعت و چیدمان آتش نشانها در اطراف آتش استخری، نرخ رهایش حرارت (HRR) است و باید بدانیم که یک حوضچه فروزان هنگامی که می سوزد میزان تشعشعات آن تا چه شعاعی برای تجهیزات مجاور و چیدمان آتش نشانها ایمن است تا برای اطفای حریق اقدام شود.

وی در ادامه گفت: همه این پارامترها، ابعاد و فرمولهایی که وجود دارد برمبنای آزمایشهای میدانی و تجربی به دست آمده است و معادلات ساده ریاضی نمی تواند ما را به رفتار درست آتش استخری برساند زیرا پدیده ای پیچیده است و همزمان اتفاقهای زیادی با هم روی می دهد.

آزمایش آتش استخری

 آزمایش تجربی که در چین انجام شده برای پیش بینی رفتار آتش استخری ال ان جی


عبدالحمیدزاده اظهار کرد: همچنین برمبنای آزمایشهای میدانی، عمقی که سرانجام یک حوضچه مایع قبل از تبخیر به خود می گیرد و یا چیزی که با چشم می بینیم بسته به نوع سیال و ویسکوزیته آن، 0.7 تا 1.5 میلی متر است.

کد خبر 233981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =