۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
  • کد خبر: 234033
صادرات نفت خام عراق کاهش یافت

صادرات نفت عراق در ماه ژانویه با وجود برنامه افزایش عرضه نفت این کشور در سال 2015، به دلیل اختلال در پایانه های نفتی جنوب این کشور، کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای بارگیری نفتکشها و نیز اطلاعات حاصل از برخی منابع صنعت نفت عراق نشان می دهد که تاخیر در تحویل محموله های نفت در ماه ژانویه 2015 مانع افزایش عرضه نفت دومین صادرکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شد.

کاهش صادرات نفت عراق از پایانه های جنوبی این کشور در حالی رخ می دهد که عرضه نفت بغداد ماه گذشته به حد نصاب تازه ای رسیده بود؛ با وجود کاهش عرضه نفت در عراق، این کشور همچنان قصد دارد تا صادرات نفت خود را امسال افزایش دهد.

این تصمیم عراق که همزمان با کاهش قیمتهای جهانی نفت و مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی گرفته شده است، شرایط را برای دیگر اعضای اوپک سخت کرده است.

اطلاعات به دست آورده شده توسط رویترز از منابع حمل و نقل دریایی نشان می دهد که صادرات نفت عراق از پایانه های جنوبی خود در 28 روز نخست ماه ژانویه 2015 به طور میانگین روزانه دو میلیون و 670 هزار بشکه بود. این در حالی است که عراق در ماه دسامبر 2014 روزانه دو میلیون و 760 هزار بشکه نفت صادر کرد.

میدانهای نفتی واقع در مناطق جنوبی عراق بخش زیادی از نفت این کشور را تولید می کنند و پایانه های صادراتی جنوب این کشور نیز مهمترین نقطه عرضه نفت عراق به جهان است. این میدانها و پایانه ها با توجه به این که از مناطق تحت کنترل داعش دور هستند، تا کنون از درگیریهای خونین این کشور در امان مانده اند و به تولید و عرضه نفت ادامه می دهند.

در همین حال، یک منبع صنعت نفت عراق اعلام کرد که بروز مشکلی در یکی از شیرهای یکی از پایانه های پهلوگیری جنوب عراق در ماه ژانویه سبب کاهش سرعت صادرات شد.

از سوی دیگر، به دنبال توافق بغداد و اربیل برای صادرات نفت از شمال عراق، صادرات نفت منطقه کرکوک در ماه دسامبر آغاز شد. با وجود این، عرضه نفت شمال عراق در ماه ژانویه کاهش یافت.

بر اساس ارزیابی بازرگانان نفتی، صادرات نفت عراق در ماه ژانویه به طور میانگین روزانه دو میلیون و 820 هزار بشکه بود. عراق ماه پیش از آن  روزانه دو میلیون و 940 هزار بشکه نفت صادر کرده بود.

کد خبر 234033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =