توسعه نیروگاههای کوچک از اهداف وزارت نیرو است

وزیر نیرو گفت: توسعه نیروگاه ها با مقیاس کوچک از اهداف و سیاست های این وزارتخانه است و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش شانا، حمیدرضا چیت چیان دیروز پنجشنبه (9 بهمن ماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح اظهار کرد: برای تامین و تولید انرژی برق به دنبال گسترش این گونه نیروگاه های مقیاس کوچک در کشور هستیم.

وی افزود: با ایجاد نیروگاههای کوچک به دنبال آن هستیم تا بتوان بیشتر از انرژی خورشیدی در تولید برق و رفع نیاز برخی استانها استفاده کرد.

وزیر نیرو در ادمه درباره خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح نیز گفت: این طرح خردادماه سال آینده بهره برداری می رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در آیین این کلنگ زنی گفت: عملیات اجرایی این طرح به صورت غیر رسمی از تیرماه امسال آغاز شد و تاکنون نیز 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مرتضی عزالدین ادامه داد: خط انتقال پساب به نیروگاه شهید مفتح 46 کیلومتر طول دارد که تاکنون نزدیک به 11 کیلومتر آن نیز لوله گذاری شده است.

وی عنوان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح 460 میلیارد ریال است که تاکنون 40 میلیارد ریال از آن تخصیص یافته و بر اساس برنامه ریزی ها تا سال آینده این طرح به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: سالانه در تصفیه خانه همدان 45 میلیون مترمکعب پساب تولید می شود که 15 میلیون مترمکعب از این میزان سهمیه نیروگاه مفتح بوده و از طریق این خط به نیروگاه مفتح همدان منتقل می شود.

وی عنوان کرد: نیروگاه شهید مفتح همدان برای تولید برق سالانه 10 میلیون مترمکعب آب از چاه‎های دشت کبودراهنگ برداشت می‎کرد که با اجرای این خط درب همه  چاه های غیرمجاز مسدود و فشار کمتری به منابع زیرزمینی وارد می‎شود.

بحران آب با برنامه های موقت رفع نمی شود

وزیر نیرو دیروز پنج شنبه (9 بهمن ماه) در آیین بهره برداری از سد سرابی تویسرکان نیز گفت: مشکل کم آبی و بحران های موجود در این حوزه با برنامه های موقت و گذرا رفع نمی شود زیرا این مشکل به جزئی از طبیعت کشور ما تبدیل شده است.

حمید رضا چیت چیان افزود: مدیریت مصرف مهمترین راه برون رفت از این مشکل است.

وی اظهار کرد: با بکار بردن کشت گلخانه ای برای کاشت محصولات صیفی می توان مصرف آب را به یک دهم و با آبیاری قطره ای مزارع و باغات نیز این میزان مصرف را به یک سوم کاهش داد.

چیت چیان تاکید کرد: مسئله تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی بسیار با اهمیت است زیرا اگر در این بخش کوتاهی شود حیات مردم منطقه، کشاورزی و اقتصادشان به مخاطره می افتد.

وزیر نیرو اظهار کرد: استاندار همدان همت خوبی در پر کردن چاه های غیر مجاز استان به کار گرفته، به گونه ای که طبق گزارشها 500 چاه غیر مجاز امسال در این استان پر شده است.

چیت چیان با بیان اینکه عملیات اجرایی سد سرابی از 10 سال پیش آغاز شده بود گفت: در استان همدان کارهای خوبی در حوزه آب در حال انجام است که نمونه آن ساخت هفت سد در این استان است.

وی با بیان اینکه این سدها با صرف اعتبار 12 هزار میلیارد ریال بهره برداری خواهد شد ادامه داد: سد کلان ملایر، سرابی، گرین، شنجور و سد نعمت آباد در اسدآباد و سه پروژه عظیم آبرسانی از جمله این طرح هاست.

سد مخزنی سرابی تویسرکان از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است و حجم مخزن آن 9 میلیون و 200 هزار مترمکعب است.

این سد قابلیت تنظیم سالانه 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب را داراست که از این میزان هفت میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی شهرهای سرابی، تویسرکان و سرکان تا افق 1420 با جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر پیش بینی شده و دو میلیون و 200 هزار متر مکعب آن برای بهبود کشاورزی باغات پایین دست و دو میلیون و 300 هزار مترمکعب دیگر نیز سهم محیط زیست است.

مطالعات سد مخزنی سرابی از سال 80 آغاز و در اسفند سال 82 عملیات اجرای این سد آغاز شد و اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه افزون بر 500 میلیارد ریال است.

کد خبر 234034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =