سیستم تولید همزمان برق و حرارت در شرکت گاز خراسان رضوی اجرا شد

سیستم تولید همزمان برق و حرارت به همراه گلخانه (GREEN CHP) برای تامین انرژی جایگزین گاز در روستای کنگ از توابع شهرستان طرقبه و شاندیز اجرا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، یکی از مشکلات شرکتهای گاز استانی در گازرسانی به مشترکان، مسئله وسعت جغرافیایی، پراکندگی جمعیت و تعداد مراکز خدمات از نظر تعداد شهرها و روستاها در این استان است.

همچنین باتوجه به مشخصات جغرافیایی و وجود مناطق صعب العبور و نبود دسترسی آسان به بعضی از روستاها و همچنین جنس خاک در بعضی از نقاط، ساخت خط لوله انتقال و شبکه توزیع گاز در روستاهایی مورد نظر غیر ممکن و یا بسیار پر هزینه است.

همسو با این سیاست، شرکت گاز خراسان رضوی به تامین انرژی جایگزین گاز از طریق اجرای تکنولوژی جدید سیستم تولید برق پراکنده به همراه گلخانه (GREEN CHP) با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در روستای کنگ از توابع شهرستان ظرقبه و شاندیز ( به دلیل بافت سنگی و سبک معماری خاص روستا که شبیه به روستای تاریخی ماسوله است، احداث شبکه داخلی گاز امری بعید به نظر می رسد) اقدام کرده است.

در این پروژه، علاوه بر تولید برق مورد نیاز منطقه، از حرارت و محصولات خروجی اگزوز دستگاه نیز می توان برای افزایش راندمان گلخانه استفاده کرد.

فرآیند تحقیق:

-    امکان سنجی فنی و اقتصادی اجرای تولید برق پراکنده در مکانهای روستایی برای تامین انرژی

-    دریافت مجوز و مصوبه های مورد نیاز از کمیسیون انرژی استان به عنوان مرجع قانونی این امر در استان

-    دریافت مجوزهای لازم برای فروش برق به شرکت توزیع برق منطقه ای

-    بررسی و تعیین محل مناسب برای نصب مولد و گلخانه از لحاظ پارامترهای موثر در راندمان نیروگاه

-    انتخاب و تحویل زمین

-    انجام مطالعات ژئوتکنیک، تسطیح، تثبیت و مقاوم سازی زمین مورد نظر توسط شرکت گاز خراسان رضوی این طرح در مرحله انتخاب سرمایه گذار برای امضا توافق نامه است.

ویژگیهای خاص:

این پروژه به عنوان نخستین پروژه ملی در این حوزه در دست اقدام بوده و پیچیدگیهای خاص خود را به دنبال داشته است که از جمله این موارد می توان به ایجاد هماهنگیها و ارتباط میان سازمانی، فرهنگ سازی میان روستاییان و جلب رضایت و ... اشاره کرد.

دستاوردها و ارزشهای ایجاد شده:

-    تامین انرژی روستایی فاقد توجیه فنی

-    توسعه استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای نخستین بار در ایران

-    کاهش هزینه های شبکه گازرسانی

-    کاهش تلفات انرژی در تولید برق

-    اشتغال زایی در میان روستاییان

واحد پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی

 

کد خبر 235972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =