تزریق گاز co2 برای ازدیاد برداشت از مخازن نفت توسعه یابد

معاون طرحهای مطالعاتی پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: روش تزریق گاز دی اکسیدکربن به روش جذب حلال برای ازدیاد برداشت از مخازن نفت در حجم بالا از اقتصادی ترین روشهاست که باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، عماد رعایایی، امروز (چهارشنبه، ٦ اسفندماه) در مراسم رونمایی از نخستین فناوری بومی‌ سازی شیرین سازی گاز در همایش تخصصی پارسی سول به ازدیاد برداشت از مخازن نفت به روش تزریق گاز دی اکسیدکربن اشاره کرد و گفت: حدود 43 سال است که روش تزریق گاز دی اکسید کربن در مخازن نفت آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و در دنیا بسیار گسترده شده است.

وی افزود: گاز دی اکسید کربن را در دنیا به دلیل مسائل زیست محیطی در مخازن زیرزمینی انباشت می کنند.

به گفته وی، تزریق گاز دی اکسیدکربن در مخازن نفت، هفت درصد سهم از کلیه روشهای دیگر ازدیاد برداشت را دارد و در آمریکا حدود 220 تا 230 هزار بشکه نفت از طریق تزریق دی اکسیدکربن ازدیاد برداشت دارند که رقم قابل توجهی است.

رعایایی به برآوردهای هزینه ازدیداد برداشت با روش تزریق گاز دی اکسیدکربن اشاره کرد و اظهار کرد: اگر یک بشکه نفت 50 دلار باشد، حدود 13 دلار هزینه تزریق دی اکسیدکربن برای داشتن یک بشکه نفت مازاد است.

وی با اشاره به منابع عمده تولیدی گاز دی اکسیدکربن و درصد متفاوت تولید این گاز در صنایع مختلف تصریح کرد: روشهای جداسازی دی اکسیدکرین نیز بسیار متفاوت بوده اما اقتصادی ترین روش در حجمهای بالا، روش جذب با حلال است.

کد خبر 236014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =