ایجاد شهرک های صنعتی با محوریت پتروشیمی در اقلیم کردستان عراق

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: بزودی با همکاری بخش خصوصی ایران دو شهرک صنعتی مرتبط با صنایع پتروشیمی در مناطق سلیمانه و گرمیان در اقلیم کردستان عراق ایجاد می شود.

سید روح الله وحید کیانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به برد سیاسی و اجتماعی ایران در کشور عراق، بزودی با همکاری بخش خصوصی 2 شهرک صنعتی در سلیمانه و گرمیان در اقلیم کردستان عراق ایجاد می شود و شرکتها و سازندگان ایرانی می توانند در این شهرک سرمایه گذاری کنند و محصولات و تجهیزات خود را بفروشند.

وی رکود در فضای کسب و کار کشور را دلیل عمده کاهش تولید در صنایع پایین دستی کشور دانست، گفت: در حوزه صادرات نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ورود ترکیه به عنوان رقیب کشورمان به بازارهای منطقه و ناآرامیهای موجود در کشور عراق نیز به کاهش صادرات محصولات پایین دستی پتروشیمی در کشور کمک کرده است.

کیانی با اشاره به تغییرهای صورت گرفته در قیمت مواد اولیه پتروشیمی در سالهای اخیر، افزایش تورم و کاهش سرمایه در گردش در صنایع پایین دستی پتروشیمی و پرداخت نشدن یارانه صنایع را از دیگر دلایل کاهش تولید محصولات پتروشیمی در ایران اعلام کرد و گفت: از طرف دیگر به دلیل به روز نبودن تجهیزات در صنایع پایین دستی ظرفیت تولید در این صنعت کاهش یافته است.

وی با انتقاد از نحوه همکاری بانکهای داخلی برای توسعه صنایع تکمیلی در صنعت پتروشیمی، گفت: در سالهای گذشته بانکها تنها به فکر اخذ سودهای کلان از کارخانه ها بودند و در مواردی به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکها کارخانه ها را مصادره کرده اند.

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که بهترین کار احیاء صنایع تکمیلی پتروشمی کشور عملیاتی کردن ظرفیتهای خالی واحدهای موجود است، گفت: البته در عین حال باید نیم نگاهی به بحث جذب سرمایه گذاریهای جدید داشت.

کیانی گفت: امروزه باید به سمت ایجاد ارزش افزوده در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی بود، هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال حمایت از سرمایه گذاران و جذب فناوریهای تازه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

وی ارائه ایده و طرحهایی توجیهی با ارزش افزوده بالا را از خدمات کنونی دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در شرایط کنونی دانست و گفت: همچنین با حمایت از مجموعه های ملی در صنایع پایین دستی پتروشیمی اقدام به همگرایی و یک صدایی در این مجموعه ها کرده ایم و توانسته ایم کمکهای خوبی برای خرید مواد اولیه آنها از بورس کنیم.

وی افزود: هم اکنون نیز دفتر توسعه صنایع پایین دستی عزم خود را جزم کرده تا مناطق محروم مرزی را در اولویت توسعه سرمایه گذاری در این حوزه قرار دهد و حمایتهای ویژه ای از ایجاد این صنایع در آن مناطق کند، از این رو با هلدینگهای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران متقاضی متعددی برای بررسیهای میدانی از مناطق در حال انجام است، وانگهی این دفتر در حال بروز نمایی بسته های حمایت از سرمایه گذاری و صنایع موجود است.

کد خبر 236167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =