صندوق منطقه‌ای مقابله با ریزگردها تاسیس می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نامه نگاری خود با سازمان ملل متحد در خصوص ضرورت مقابله با ریزگردها، گفت: در این نامه پیشنهاد تاسیس صندوق منطقه‌ای مقابله با ریزگردها ارائه شد و با وجود مخالفت برخی کشورهای منطقه، پیگیر تاسیس آن هستیم.

به گزارش شانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در این ارتباط گفت: تولید گرد و غبار از کشورهای منطقه روی کشور ما تاثیر گذاشته است و تشکیل چنین صندوقی برای مقابله با این پدیده در منطقه ضروری است.

معصومه ابتکار، افزود: آخرین مصوبه دولت در این خصوص هفته گذشته ارایه و به دستگاههای مسئول ابلاغ شد که مبنای آن مدیریت طوفانهای ناشی از گرد و غبار بود و اعتبارهای کافی برای آن در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به برنامه فرابخشی در این خصوص و تکلیف همه بخشها برای اقدامها به منظور کاهش این پدیده در کشور، تصریح کرد: دستگاههایی نظیر هواپیمایی، هواشناسی، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگلها و وزارت بهداشت در این برنامه وظایفی بر عهده دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: در مرحله واکنش سریع هواشناسی و وزارت بهداشت مسئولیت دارند، وزارت بهداشت باید برای مقابله صحیح با پدیده ریزگردها آموزشهای لازم را ارائه کند و کار مشترکی نیز بین سازمان حفاظت محیط زیست و هواشناسی صورت می‌گیرد و در موضوع مقابله با فرسایش بادی خاک نیز با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اقدامهای مشترک صورت خواهد گرفت.

ابتکار با اشاره به مصوبه مجلس در این خصوص گفت: این مصوبه نیز به سازمان جنگلها کمک خواهد کرد که از روشهای علمی برای مقابله با پدیده ریزگردها بهره ببرد، بخشی از مقابله با این پدیده نیز بین‌المللی است که در حال رایزنی با نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل هستیم.

وی با تاکید بر این‌که مقابله با موضوع گرد و غبار نیازمند مواجهه علمی و مدیریت صحیح است و مقابله با آن راه حل آنی و کوتاه مدت ندارد، افزود: دولت قبل هم راه حل کوتاه مدتی در این خصوص ارائه نکرد، دولت تدبیر و امید کارهای خود را در این زمینه انجام داده و زمینه‌ها را مهیا کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت ستاد اجرایی مقابله با ریزگردها، تصریح کرد: ستاد عالی مقابله با گرد و غبار نیز برای تنظیم برنامه ملی در این خصوص تلاش می‌کند و به زودی این برنامه ملی تهیه خواهد شد.

ابتکار همچنین آمایش سرزمین را یکی از سیاستهای اصلی در برنامه ششم توسعه ذکر کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با نگاه توسعه پایدار در حال تدوین برنامه‌ای در این خصوص است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مسئولیت خود را در این ارتباط مبنی بر مکان یابی فعالیتهای اقتصادی و ارزیابی زیست محیطی برنامه، به طور دقیق انجام می‌دهد.

کد خبر 236333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =