۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
  • کد خبر: 236383
بازگشایی نماد پالایشگاهها به بورس رونق می بخشد

همکاری وزارت نفت با سازمان بورس به رونق بازار سرمایه و باز شدن نماد پالایشگاهها در آن کمک کرده است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه وزارت نفت همانند دیگر وزارتخانه ها، مجری مصوبات دولت است به خبرنگار شانا، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شد که قیمت نفت خام و فراورده های نفتی، هر ماه به پالایشگاهها ابلاغ شود.

شاهرخ خسروانی افزود:با ابلاغ قیمتها، پالایشگاهها می توانند حساب سود و زیان و عملکرد مالی خود را مشخص و به مجری جهت بازگشایی نماد آن، ارائه کنند.

وی با بیان این که تا پیش از این به دلیل نامشخص بودن قانون کیفی سازی، عملکرد مالی پالایشگاهها بلاتکلیف بود، اظهار کرد:این مهم به همین دلیل بازگشایی نماد پالایشگاهها در بورس به تعویق افتاده بود.

به گزارش شانا، برپایه این مصوبه، در صورتی که شرکتهای پالایشی مطابق برنامه زمانبندی مورد تأیید و نظارت وزارت نفت، حداکثر در یک دوره پنج ساله (تا پایان ١٣٩٨) شاخصه‌های اصلی کیفیت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را براساس استانداردهای وزارت نفت، ارتقاء و هر ساله با تصویب مجمع عمومی خود، حداقل به میزان ٣٠ درصد از سود سالانه را به حساب اندوختۀ سرمایه‌ای جهت اجرای پروژه کیفی‌سازی منظور نمایند،وزارت نفت مکلف است مبنای محاسبه قیمت ٥ فرآورده‌ اصلی و سوخت هوایی را مطابق سال ١٣٩٣ بدون اعمال کیفی سازی تعیین کند.

عباس کاظمی،مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این باره به خبرنگار شانا گفته بود: در صورتی که پالایشگاهها ٣٠ درصد سود سالانه خود را صرف اجرای طرحهای مربوط کنند و این کار نیز به تایید شرکت پالایش و پخش برسد، بر اساس فرمول جدید، فرآورده ها بر مبنای قیمت کیفی سازی شده از آنها خریداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر پالایشگاه شروط اجرای طرحها و اختصاص ٣٠ درصد سود برای طرحهای کیفی سازی را رعایت نکنند، در پایان هر سال محصول تولیدی آنها کیفی محاسبه نخواهد شد.

کد خبر 236383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =