۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
  • کد خبر: 236532
بستر سست و ناپایدار، چالش حفاری در آبهای عمیق

رئیس عملیات حفاری شرکت نفت خزر گفت: مهمترین چالشی که در حفاری در آبهای عمیق با آن روبرو هستیم، بستر سست و ناپایدار دریاست.

به گزارش خبرنگار شانا، امیررضا جعفری آذر، در نشست تخصصی چالشهای حفاری در آبهای عمیق در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران به چالشهای حفاری در دریای خزر اشاره کرد و گفت: از آنجا که کلیه تجهیزات سرچاهی در بستر دریا نصب می شود، یکی از چالشها، بستر سست دریاست که بسیار نرم است و سبب می شود که تجهیزات اولیه و بقیه تجهیزات که به مرور نصب می شوند درون بستر دریا فرو روند.

وی افزود: این تجهیزات حدود یک تا سه متر در بستر دریا فرو می روند و دهانه چاه نامشخص می شود و به اجبار باید منطقه را ترک کرد.

رئیس عملیات حفاری شرکت نفت خزر ادامه داد: همچنین بستر سست و ناپایدار دریا سبب مشکلات حفاری چاه، بهسازی چاه، راندن جداری و در سیمان کاری چاه می شود، زیرا هیچ پیوندی میان سیمان و سازند وجود ندارد.

جعفری آذر تصریح کرد: سست بودن بستر لایه های سطحی دریا سبب می شود که ارتباطی میان چاه و بستر دریا در فاصله 7 تا 13 متری از دهانه چاه به وجود بیاید که گل برگشتی در هنگام حفاری در فاصله 13 یا 14 متری از دهانه چاه در بستر دریا مشاهده می شود.

وی مسئله بعدی که در حفاری آبهای عمیق با آن روبرو هستیم را Shallow water flow عنوان کرد و گفت: تقریبا از فاصله 880 متری تا یک هزار و 50 متری شروع می شود و با وزن گلهایی که تا 150 PCF هم داشتیم، کنترل نشده البته باتوجه به این که عمق کم است، در نتیجه فشار هیدروالکترواستاتیکی که در نهایت می توان اعمال کرد 300 PSI بیشتر نمی شود، به ناچار به هیچ عنوان قابل کنترل نیست که سبب وضع نامناسب چاه برای بهسازی و سیمان بندی مناسبی پشت جداریها می شود.

رئیس عملیات حفاری شرکت نفت خزر به دمای بسیار پایین بستر دریا اشاره و اظهار کرد: دمای پایین بستر دریا سبب جداشدن گلهای برگشتی بعد از این که حتی وصل U.P و Riser، که سبب جلب شدن گل می شود و مشکلاتی را در جداکردن کنده های حفاری ایجاد می کند و همچنین سبب می شود بندش سیمان جداریهای سطحی به مشکلات برخورد کنند.

جعفری آذر شرایط نامناسب آب و هوایی را یکی دیگر از مشکلات در دریای خزر عنوان کرد و گفت: بدی آب و هوا سبب می شود در بارگیری و تخلیه از سکو به کشتی و برعکس مشکلاتی به وجود آید و سبب توقف عملیات شود. وجود هیدراتهای گازی در دریای خزر با توجه به شرایط آن نیز یکی دیگر از چالشهای حفاری در این منطقه است.

وی با بیان این که حفاری در آبهای عمیق در ایران تقریبا تازه است، افزود: تفاوتهای بسیاری که تجهیزات حفاری در آبهای عمیق با آبهای کم عمق و خشکی دارد سبب می شود تأمین این تجهیزات خاص و آشنایی کامل با آنها بسیار حائز اهمیت شود.

کد خبر 236532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =