۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
  • کد خبر: 237192
کام اقتصاد ایران با فاز 12 شیرین شد

یک‌سال از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و اینک در آستانه سال 94 ، فاز 12، بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت ایران افتتاح می‌شود تا بیژن زنگنه به وعده خود درباره برداشت گاز از پارس جنوبی، عمل کند و کام اقتصاد ایران را همزمان با ملی شدن صنعت نفت در آخرین روزهای اسفندماه 93، شیرین کند.

زمانی که زنگنه در جلسه رای اعتماد گفت:" در این شرایط سخت اگر به من رای اعتماد می‌دهید، من را به هتل پنج ستاره نفرستاده‌اید بلکه به خط مقدم برای شکستن تحریم می‌فرستید." بهتر از هر کسی می‌دانست که مشکل مدیریت صحیح و تحریمهای سختگیرانه علیه صنعت نفت؛ رشد صنعت نفت را کند کرده است، به نحوی که ظرفیت تولید نفت کشورمان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و مدت زمان زیادی بود که گاز هیچیک از فازهای پارس جنوبی به شبکه سراسری تزریق نشده بود.

وقتی که به دلیل محدودیت منابع مالی و تحریمها، اجرای طرحهای صنعت نفت اولویت‌بندی شد و قرعه به نام فاز 12 پارس جنوبی افتاد تا نخستین مگاپروژه‌ای باشد که یک سال پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، افتتاح می شود؛ کمتر مدیر اجرایی گمان می کرد که بتوان بزرگترین پروژه حال حاضر پارس جنوبی و تاریخ صنعت ایران را پس از  9 سال ( قرارداد فاز 12 سال 1384 نهایی شد) به سرانجام رساند. 

در حالی اجرای فاز 12 در دستور کار تیم زنگنه قرار گرفت که مقام معظم رهبری نیز سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند؛ سیاستهایی که شاه بیت آن کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رشد صادرات غیر نفتی است. همزمانی اجرای این مگاپروژه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی عزم مردان نفتی را بیش از پیش جزم کرد تا در سال 93 نخستین دستگاهی باشند که به ندای رهبرمعظم انقلاب برای اجرای این سیاستها لبیک بگویند، به نحوی که با برنامه‌ریزی منسجم واحدهای شیرین سازی فاز 12 به مرور وارد مدار تولید شدند. 

با این که یک‌سال است فاز 12 تولید خود را آغاز کرده است، اما این بار وزارت نفت تصمیم گرفت تا زمانی که از تولید مستمر و پایدار این فاز مطمئن نشده است آن را افتتاح نکند؛ اگرچه در این میان عده ای نسبت به عملکرد دولت یازدهم نسبت به افتتاح فاز 12 انتقاد دارند اما از این نکته غافل مانده‌اند که هم اکنون پروژه بیش از 99 درصد پیشرفت دارد و گاز فاز 12 امسال سبب شد تا شبکه گاز خانگی و صنعتی با قطعی مواجه نشود و سوز سرما به خانه‌ها راه نیابد. 

در یک‌سال اخیر 11.5 میلیون بشکه میعانات گازی از فاز 12 پارس جنوبی صادر و 678 میلیون دلار با احتساب هر بشکه 60 دلار، درآمد برای کشور کسب شد آن هم در شرایطی که قیمت نفت در سال 93 با کاهش خیره کننده‌ای روبرو بود به نحوی که امسال برای نخستین بار بودجه‌ای برای سال  94 تدوین شد که نسبت به سال پیش 30 درصد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را نشان می‌داد. 

همچنین، در یک‌سال اخیر 6 ردیف شیرین سازی گاز فاز 12 وارد مدار شد؛ با این که سخن گفتن در این باره آسان است اما اهل فن می‌دانند که اجرای این حجم از پروژه، آن هم در 360 روز، کاری بسیار دشوار و به گفته محمدجواد شمس، مدیرعامل شرکت پتروپارس در حد یک معجزه است؛ معجزه‌ای که با دستان پیمانکاران و صنعتکاران ایرانی در بحبوبه خروج اقتصاد ایران از رکود تورمی، رقم خورد.

فاز 12 اینک به نماد توانمندی صنعتگران ایرانی بدل شده است و نوید اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را می‌دهد؛ اینک که در آستانه بهره‌برداری رسمی از این طرح عظیم ملی قرار گرفته‌ایم بهتر است توانمندی صنعتگران ایرانی را در اجرای بزرگترین پروژه تاریخ صنعت ایران ارج نهیم.

 

نگار صادقی

کد خبر 237192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =