مدیریت افزایش تولید گاز در سال 93 بی نظیر بود

رویدادی که امسال در صنعت نفت محقق شد، اتفاقی کم نظیر و به نوعی بی نظیر بود و این خیلی مهم است که یک وزیر برنامه ای را برای سال 93 اعلام کند و آن برنامه به صورت کامل محقق شود.

وزارت نفت در سال 92 که سال بسیار سختی از نظر کمبود گاز و کمبود سوخت در کشور بود  اعلام کرد که در سال 93 می توانیم 100 میلیون مترمکعب گاز بیشتر تولید کنیم و این برنامه محقق شد.

امسال این افزایش تولید را در شبکه گاز کشور داشتیم و دست مریزاد می گویم به همه کسانی که برای این پروژه زحمت کشیدند تا این برنامه به نتیجه برسد.
پیمانکاران اجرایی، مدیران و شرکتهای وابسته به شرکت ملی نفت ایران و همه شرکتهایی که بنا به تاکید وزیر نفت این اراده را از خود نشان دادند که این برنامه تحقق پیدا کند و تحقق نیز یافت و شرکت ملی گاز ایران در آستانه فصل سرما در سال 93 از این حجم بالای گاز برخوردار شدند.

از سوی دیگر، برای تحقق این برنامه، نیاز به همکاری تنگاتنگی میان مجموعه های وزارت نفت از جمله شرکتهای ملی نفت و گاز ایران بود. به این دلیل که زمانی که این گاز به شرکت ملی گاز ایران تحویل می شد باید این توان را در خود ایجاد می کرد که این گاز را در شبکه انتقال دریافت و به نقاط دیگر کشور ارسال کند.

این نیز ماموریت بزرگی بود که در شرکت ملی گاز ایران محقق شد و با پروژه های ابتکاری و پروژه های جدیدی که در بخش انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران انجام شد، این شرایط ایجاد شد که ما بتوانیم بدون هیچ محدودیتی این گاز را دریافت کنیم.

خروجی فاز 12 به خط ششم منتقل می شود و با برنامه ریزی و ایجاد ارتباط میان خطوط دیگر منطقه توانستیم این جابجایی را انجام دهیم که در کل شبکه این جریان افزایش تولید را منتقل کنیم.

البته افزایش یکصد میلیون مترمکعبی تولید تنها از فاز 12 نبوده و این افزایش مربوط به فازهای دیگری نیز بوده که از طریق خطوط چهارم و هشتم منتقل و با ابتکارهایی که انجام دادیم توانستیم از خطوط سوم و دهم سراسری نیز بهره ببریم.

نکته اساسی و مهم این بود که مانند همه پروژه های قبلی که در پارس جنوبی به مرحله راه اندازی و بهره برداری رسید، در فاز 12 نیز که قرار است مراسم رسمی افتتاح آن برگزار شود، هماهنگی تنگاتنگی میان شرکتهای ملی نفت و گاز ایران انجام شد.

 شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان نماینده شرکت ملی گاز ایران در زمان راه اندازی حضور پیدا کرد و توانست نقش بسیار خوبی ادا کند تا این راه اندازی با شرایط مطلوب و بدون حادثه انجام شود.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تواناییهای بسیار بالا و مهمی از خود نشان داد تا این راه اندای بخوبی انجام شود و در ادامه زمانی را از دست ندهیم.
در این مسیر، از امکاناتی که در راس آن نیروی انسانی بود بهره برد و در ادامه نیز امکانات جانبی از جمله مواد و قطعاتی که ضرورت داشت فراهم و این راه اندازی انجام شد.

از همه مهمتر، بخشی از خوراک فاز 12 ایجاب می کرد که از خط پنجم تامین شود که این برنامه نیز از جمله پروژه های سنگینی بود که با هماهنگی شرکت انتقال گاز ایران، مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، شرکت پتروپارس و شرکت نفت و گاز پارس انجام شد .

به هر شکل باید گفت که همه سازمانها و شرکتهای ذیربط در وزارت نفت بخوبی پیام وزیر نفت را در خصوص افزایش تولید در سال 93 درک کردند و این مسئولیت را برای خود قائل شدند تا کشور در سال 93 نیز سربلند باشد.

در سطح جهانی نیز کارشناسان و مدیرانی که معنای این فعالیتها را می فهمند از افزایش تولید یکصد میلیون مترمکعبی در طول یک سال شگفت زده می شدند که این کار بسیار ارزشمندی است.

چندی پیش نیز در مجمعی که در کشور روسیه برگزار شد این قضیه را مطرح کردم که باعث شگفتی حاضران شد.

در مجموع افزایش تولید منجر به افزایش حجم تحویل گاز به نیروگاهها و صنایع شد و امسال به صورت میانگین توانستیم روزانه 140 میلیون مترمکعب گاز به این بخش از مصرف تحویل دهیم و صنایع نیز محدودیتی نداشتند.

از سوی دیگر اثرگذاری این قضیه بسیار بالا بوده، به این دلیل که مصرف فرآورده در نیروگاهها کاهش یافت و گازوییلی که با قیمت بالا باید وارد می کردیم کاهش یافت و در مقطعی متوقف شد.

به لطف خدا و همیاری و دقت بسیار ارزشمند کارکنان شرکت ملی گاز ایران امسال بدون وقفه همه تاسیسات ما از جمله پالایشگاهها، خطوط انتقال گاز، تاسیسات تقویت فشار گاز و... در بهترین شرایط وظیفه خود را انجام دادند و توانستیم این گاز را به بخشهای مصرف تحویل دهیم.

عبدالحسین ثمری
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران


کد خبر 237193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =