سرمایه گذاری برای بهینه سازی 3 برابر توسعه چاههای نفت سودآوری دارد

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار کرد: سرمایه گذاری در بهینه سازی انرژی 3 برابر سرمایه گذاری در چاههای نفت برگشت سود دارد.

به گزارش شانا، نصرت الله سیفی در جلسه بررسی عملکرد و برنامه های آینده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با ارائه گزارشی از فعالیتهای این شرکت در سال 1393، گفت: پارسال با وجود همه کمبودهای نیروی انسانی و منابع مالی، با تلاش صورت گرفته کارهای زیر بنایی بسیار خوبی انجام شده که در سال آینده ثمرات آن دیده خواهد شد.

وی به طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی در قالب بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 اشاره کرد و افزود: تاکنون 20 میلیارد دلار مصوبه از شورای اقتصاد در قالب 9 طرح بهینه سازی انرژی اخذ شده و 3 طرح دیگر در این شورا در دست بررسی است که بزودی تصویب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تأکید بر این که هدف اصلی و راهبردی این شرکت، اجرای طرحهای بند "ق" است، اظهار کرد: ‌6 طرح بهینه سازی انرژی در قالب بند "ق" توسط شرکت بهینه سازی تهیه شده و سال آینده به شورای اقتصاد ارسال خواهد شد.

سیفی در ادامه تصریح کرد: مهمترین کاری که در این شرکت انجام شده، شناخت صحیح اهداف و راههای رسیدن به قانون اصلاح الگوی مصرف است.

وی با اشاره به بند 7 سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1389 مبنی بر کاهش 50 درصدی شدت انرژی تا پایان برنامه ششم توسعه اظهار کرد: براساس برآوردها و محاسبات انجام شده برای رسیدن به کاهش 50 درصدی در سال 1400 باید 6 هزار و 200  میلیون بشکه معادل نفت خام کاهش مصرف داشته باشیم که این رقم معادل تولید 3 سال نفت و گاز در کشور است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تأکید کرد: برای رسیدن به این میزان صرفه جویی باید 231 میلیارد دلار هزینه شود که در نهایت ارزش بسیار بالایی از نظر ایجاد فرصتهای شغلی و کاهش شدید آلاینده ها نصیب کشور خواهد شد.

سیفی در پایان تأکید کرد: سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف انرژی 3 برابر سرمایه گذاری در چاههای نفت برگشت سود دارد.

ثمرات طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی در طولانی مدت مشخص می شود
مهدی رحمتی، مشاور ارشد وزیر نفت و رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در سخنان کوتاهی با اظهار امیدواری نسبت به برنامه های سال آینده این شرکت گفت: طرحهای بند "ق" تبصره 2 بودجه سال 1393 بدون شک اجرایی خواهد شد، اما ثمرات این طرحها در طولانی مدت مشخص می شود.

رحمتی با اشاره به این که در این راه سخت به همکاری مجلس و وزات نفت نیازمندیم و مشکل کمبود منابع مالی را حل خواهیم کرد، گفت: در شرایط کمبود منابع مالی هم می توان کار کرد و به اهداف پیش رو نائل آمد.

کاهش منابع نفتی یک فرصت برای رشد کشور
 ابوترابی، نایب رئیس مجلس نیز در این جلسه، طرحهای بند "ق" را نقشه مناسب راه برای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: در صحبتهای مدیران شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تقاضایی برای افزایش منابع مالی نبود و این نشانگر شناخت مدیران این مجموعه از شرایط کشور است.

وی افزود: اگر مدیری دارای تجربه باشد می داند که کشور ایران دچار مشکل منابع است زیرا زمانی که منابعی فراوان در کشور وجود داشت، هیچ قدم رو به جلوی بر نداشتیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز کاهش منابع یک فرصت برای حرکت رو به جلو است و افزایش بهره وری مهمترین وظیفه ما در این راستا و همه حوزه هاست.

وی افزود: گاهی یک تصمیم می تواند در خلق ثروت در جامعه نقش موثری داشته باشد اما از منظری دیگر سبب نابودی می شود، همان اتفاقی که در کشور ما رخ داد و امروز میزان مصرف گاز در کشور به حدود 600 میلیون مترمکعب در روز رسیده و 70 تا 80 درصد آن مصرف خانگی و غیر تولیدی است و محیط زیست کشور در معرض تهدید است.

 ابوترابی در ادامه به تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 اشاره کرد و گفت: این قانون از استحکام و ارزش بالایی برخوردار است و می تواند پشتوانه خوبی برای حرکت رو به جلو شرکت بهینه سازی مصرف سوخت باشد.

وی ‌وظیفه کلیدی و مهم شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را افزایش بهره وری منابع ارزشمند انرژی عنوان و اظهار امیدواری کرد که این شرکت بتواند از قانون دیروز بند "ق" و قانون امروز ماده 15 حمایت از تولید به شایستگی استفاده کند.

وی افزود: حمایت و پشتیبانی وزیر نفت به عنوان یک صاحب نظر از فعالیتهای بهینه سازی انرژی، افق روشنی برای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خواهد گشود.

نایب رئیس مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد که با واقعی شدن قیمت سوخت در کشور از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، جلسه بررسی عملکرد و برنامه های آینده این شرکت با حضور  ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس، مهدی رحمتی، مشاور ارشد وزیر نفت و رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه سازی و نصرت الله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در جمع کارکنان در محل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شد.

کد خبر 237214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =