۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
  • کد خبر: 237221
ثبت بیش از 200 شی موزه ای در پالایشگاه گاز بیدبلند

بیش از 200 شی موزه ای در پالایشگاه گاز بیدبلند شناسایی، ثبت و به گنجینه موزه های صنعت نفت منتقل شدند.

به گزارش شانا، اشیاء و اسناد موزه ای پالایشگاه گاز بید بلند از جمله گرمکنهای الکترود از نوع زغالی، تست پمپ دستی، کلاههای ایمنی قدیمی، نقشه ها و اسناد، قطعات آسیب دیده در زمان جنگ تحمیلی، دستگاهها و ماشین آلات کارگاه مرکزی که با بیش از 50 سال قدمت همچنان در حال بهره برداری هستند، بوسیله کارشناسان موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران شناسایی و ثبت شدند.

24 دستگاه تجهیزات آزمایشگاهی متعلق به سال 1352، همچنین قطعات آسیب دیده در زمان جنگ تحمیلی، شامل برجهای نم زدایی در واحد پالایش سطح، پمپها و مخازن به عنوان یادمانی از دوران هشت سال دفاع مقدس در این مجموعه شناسایی شدند.

در بررسیهای به عمل آمده در پالایشگاه گاز بیدبلند، اشیاء مربوط به افتتاح این پالایشگاه در سال 1349، ماشین آلات کارگاه مرکزی و نیز تجهیزاتی پراکنده در انبارهای اسقاطی به موزه نفت منتقل شدند.

مستندنگاران این اشیاء با تعیین ویژگیهای چون نام شی، وضع ظاهری و نام سازنده، اقدام به ثبت آنها کردند. اشیایی که موزه ای قلمداد شوند، براساس دستورالعمل، مراحل انتقال و نگهداری آنها انجام و برچسب موزه های صنعت نفت روی آنها نصب می شود تا کارکنان حین استفاده از آنها مراقبت بیشتری به عمل آورند.

به گزارش سایت موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران، همچنین نقشه ها و اسنادی که در کتابخانه مرکزی قرار داشت به عنوان اسناد موزه ای مورد بررسی قرار گرفت. از جمله این اسناد گواهی نامه های تجهیزات مکانیکی مربوط به شرکت بیمه لویدز در حدود سال 1352 و دو جلد کتاب فنی مربوط به گاز، چاپ سال 1972، ثبت و تحویل شد.

مسئولان کتابخانه پالایشگاه از همه نقشه ها و کتابهایی که تحویل کمیته شده بود، تصاویر اسکن شده تهیه کنند تا در کتابخانه پالایشگاه نگهداری شوند.

کد خبر 237221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =