راه‌اندازی جایگاه بارگیری محصولات سبک در پالایشگاه آبادان

جایگاه بارگیری محصولات سبک پالاشگاه آبادان بطور آزمایشی راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا، رئیس پالایش منطقه 2 شرکت پالایش نفت آبادان به بهره‌برداری از جایگاه بارگیری محصولات سبک پالایشگاهی در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون فعالیت آژمایشی این جایگاه به منظور آمادگی برای بهره‌برداری نهایی آن آغاز شده است.

طوس رضایی،با بیان این‌که این جایگاه در محدوده مخازن کروی پالایشگاه آبادان قرار دارد، اظهارکرد: این پایانه به منظور بارگیری محصولهای سبک پالایشگاهی که در سالهای اخیر و با راه‌اندازی فاز 3، تولید شده‌اند و همچنین تخلیه موارد دریافتی، با مشارکت پالایشگاه آبادان و برخی طرفهای ذی‌نفع ساخته شده است.

وی ادامه داد: جایگاه مذکور به گونه‌ای طراحی شده که با 10 بازوی بارگیری و قابلیت فعالیت شبانه‌روزی در 3 نوبت کاری، بدون وقفه سرویس‌دهی خواهد کرد.

رئیس واحد مخازن کروی پالایشگاه آبادان گفت: بارگیری محصولها در این جایگاه از استاندارد و ایمنی کامل برخوردار و احتمال هرگونه آلودگی ناشی از نشتی و همچنین آتش‌سوزی، با مواردی که پیش‌بینی شده، به پائین‌ترین حد ممکن کاسته شده است.

رضایی اظهارکرد: در حال حاضر امکان بارگیری فرآورده‌های سبک پالایشگاهی شامل بوتان بوتن (B.B) پروپیلن، پروپان و پنتان و همچنین تخلیه رافینت 2 فراهم شده است.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت کل جایگاه 4 هزار و 250 تن در روز، معادل 384 تانکر حمل فرآورده‌های سبک پالایشگاهی است، افزود: ظرفیت اسمی جایگاه برای فرآورده‌های پروپیلن و پروپان، 700 تن و برای 3 محصول دیگر 950 تن در روز است.

رئیس پالایش منطقه 2 شرکت پالایش نفت آبادان با بیان این‌که در حال حاضر، روزانه فرآورده‌های بوتان بوتن 570 تن، پروپیلن 246 تن، پروپان 400 تن و پنتان به طور میانگین 300 تن طبق ظرفیتهای طراحی در واحدهای پالایشگاه آبادان قابلیت تولید دارند، تصریح کرد: همچنین میزان دریافت محصول رافینت 2، متغیر تعریف‌شده به طوری که نسبت به نیاز پالایشگاه و عرضه‌کنندگان این محصول تنظیم می‌شود.

وی با یادآوری این‌که محصولات سبک پالایشگاه آبادان از ارزش فراوانی برخوردار هستند، افزود: با راه‌اندازی این جایگاه می‌توانیم بارگیری و عرضه بخش فراوانی از این محصولها را در روزهای آینده شاهد باشیم در حالی که پیش از این، امکان بهره‌گیری از این فرآورده‌های ارزشمند در شکل گسترده وجود نداشته است.

رضایی، کاهش حجم چشم‌گیر گازهای ارسالی به مشعلهای پالایشگاه را دیگر دستاورد مهم بهره‌برداری از این پایانه دانست.

وی تاکید کرد: با آغاز فعالیت این جایگاه و تسهیل در بارگیری محصولات، مشکل توقف تانکرها روبروی ورودیهای پالایشگاه آبادان و معابر اطراف آن تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد و از لحاظ زیست محیطی به بهبود فضای شهری نیز کمک خواهد کرد.

واحد مخازن کروی پالایشگاه آبادان همزمان با راه‌اندازی واحدهای فاز 3 گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته و در حال حاضر شامل 6 عدد مخزن کروی جدید، هر کدام به ظرفیت 2853 مترمکعب، 6 عدد مخزن کروی قدیمی هر کدام به ظرفیت 635 متر مکعب، همچنین تلمبه‌خانه دریافت و ارسال محصولات و خوراک واحدهای الکیلاسیون، ایزومریزاسیون و واحد تفکیک پروپیلن و پروپان، تلمبه‌خانه بارگیری پنتان، تلمبه‌خانه بارگیری محصولات و جایگاه بارگیری و تخلیه محصولات پالایشگاهی است.

کد خبر 237559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =