تولید 5 میلیون تن محصول در بزرگترین واحد پتروشیمی ایران

پتروشیمی بندرامام پارسال نزدیک به پنج میلیون تن محصولات پتروشیمیایی تولید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام در پایان سال 1393 با تولید بیش از چهار میلیون و 977 هزار و 20 تن محصولات پتروشیمیایی نسبت به مدت مشابه پارسال یک درصد افزایش تولید را محقق کرد.

مجتمع پتروشیمی بندرامام سه شرکت تولیدی به نامهای فرآورش بندرامام، کیمیا بندر امام و بسپاران بندر امام دارد که شرکت فرآورش بندرامام دارای واحدهای تولیدی به نامهای الفین (ol)، آروماتیک (AR)، پارازایلین (PX) تفکیک میعانات گازی (NF) واحد بازیافت اتان و پروپان، همچنین تسهیلات عمومی و ترمینال متمرکز بارگیری است.

بر این اساس پارسال محصولاتی از قبیل بوتان، اتان، پروپان، پنتان پلاس، هگزان، اتیلن، بنزین پیرولیز، نفت کوره، بنزین، مخلوط زایلین‌ها، آروماتیک سنگین، پارازایلین در شرکت فرآورش بندر امام به میزان بیش از سه میلیون و 400 هزار و 366 تن تولید شده است که این میزان محصول در تامین خوراک واحدهای پلیمری از جمله پلی اتیلن سنگین (HDPE) و پلی اتیلن سبک (LDPE) شرکت بسپاران بندر امام، وینیل کلراید منومر (VCM) و اتیلن دی کلراید (EDC) شرکت کیمیا بندرامام نقشی بسزا دارد.                 

شرکت بسپاران بندر امام نیز یکی دیگر از شرکتهای تابعه پتروشیمی بندر امام است که به عنوان نخستین تامین کننده محصولات پلیمری به حساب می‌آید و پارسال رقم تولیدات این شرکت به بیش از 564 هزار و 328 تن محصول رسید، این شرکت دارای واحدهای پلی اتیلن سبک (LDPE) پلی اتیلن سنگین (HDPE) پلی پروپیلن (PP) پی وی سی (PVC) و لاستیک مصنوعی (BD/SR) است، که تولیدات این واحدها در تهیه ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری مایعات، لوله‌های مخصوص گاز‌رسانی، ظروف مخصوص نگهداری مواد شیمایی و غذایی، گونی‌های پلاستیکی، لوازم منزل و دکوراسیون، تایرهای سواری، کامیون، صنایع کفش‌سازی، اسباب‌بازی و عایق الکتریکی کاربرد دارد.               

بر اساس این گزارش شرکت کیمیا بندر امام به عنوان یکی دیگر از شرکتهای تولیدی پتروشیمی بندر امام دارای پنج واحد تولیدی به نامهای وینیل کلراید منومر (VCM) اتیلن دی کلراید  (EDC) ام.تی.بی. ای(MTBE) کلرآلکالی ( CA) و واحد بازیابی نمک از آب دریا (SP) است در مدت یاد شده بیش از یک میلیون و 12 هزار و 326 تن تولید محصول داشته است که محصولات این شرکت شامل فرآورده‌های سود سوز آور، اسید کلریدریک، آب ژاول، اتیلن دی کلراید، ام تی بی ای است که از سود سوزآور در تهیه صابون، پودرهای شوینده، صنایع کاغذ‌سازی، صنایع تولید و تصفیه روغن نباتی و همچنین ماده اولیه رنگ و سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.

شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام در سال 1352 با هدف تولید محصولات پتروشیمیایی و نیز صدور الفینها، پلی الفینها، آروماتیک و دیگر فرآوده‌های پتروشیمی تاسیس شد. این مجتمع پتروشیمی از واحدهای زیربنایی کشور است و محصولات آن به عنوان خوراک صنایع پایین دستی استفاده می‌شود و عمده این محصولات، خوراک پنج هزار واحد پایین دستی را تأمین می‌کند.

کد خبر 238832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =