بازار جهانی نفت باید به وضع گذشته خود بازگردد

ارقام فعلی بازار نفت را در شرایط فشار سیاسی، تحلیل و تعریف می‌کنیم و معتقدیم بازار نفت باید به وضع و شکلی که قبلا داشته، بازگردد.

به گزارش شانا، محمدباقر نوخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه 1 اردیبهشت ماه) در یک نشست خبری به آخرین تصمیمهای هیئت دولت در مورد مسائل اقتصادی و سفر رئیس جمهوری به اندونزی اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهوری به جاکارتای اندونزی درباره افزایش قیمت نفت یا تعادل بخشی، اقدامی صورت خواهد گرفت، این نکته را به یاد داشته باشید همواره سیاست دولت در این است که نسبت به تعادل بخشی قیمت نفت و واقعی شدن آن، اقدام کند.

وی افزود: ارقام فعلی بازار نفت را در شرایط فشار سیاسی، تحلیل و تعریف می‌کنیم و معتقدیم بازار نفت باید به وضع و شکلی که قبلا داشته بازگردد.

اختصاص 1850 میلیارد تومان برای تکمیل طرحهای نیمه تمام

نوبخت در خصوص تکمیل طرحهای نیمه تمام در کشور تصریح کرد: در هفته جاری 1850 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به خزانه دولت تخصیص داده شد تا برای تکمیل طرحهای ناتمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: این اولین باری است که این اقدام در دولت صورت می‌گیرد، ما هر سال با توجه به این که در روزهای پایانی اسفندماه، درآمدها به خزانه واریز می‌شد و فرصت کمی برای تخصص طرحهای عمرانی در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار می‌گرفت، دقت کافی برای انتخاب طرحها وجود نداشت، امسال طبق اصلاحیه قانونی، این فرصت برای دولت فراهم شد تا آخر فروردین ماه نسبت به معرفی طرحهای ناتمام اقدام شود.

وی گفت: از جمله آثار خوب این کار این است که بر خلاف سالهای گذشته که معمولا در چند ماه اول، تخصیص طرحهای عمرانی نداشتیم، از همین ماه نخست سال موفق شدیم برای طرحهای عمرانی اعتبار تخصیص دهیم و الان خزانه در حال توزیع 1850 میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت درباره تداوم سیاستهای دولت تدبیر و امید توضیح داد: در راستای اجرای سیاست خروج از رکود، افزایش اشتغال و کاهش تورم، در سال جاری، از 3 محل سرمایه گذاریهای لازم در اقتصاد ایران انجام می‌شود. طبق قانون بودجه سال 94، 160 هزار میلیارد تومان از سوی دستگاههای دولتی و شرکتهای دولتی برای طرحهای عمرانی سرمایه گذاری می‌شود، پیش بینی این است که 5 میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی در سال 94 سرمایه گذاری صورت گیرد، چون امسال حدود 5 میلیارد دلار ورودی جدید به صندوق توسعه ملی داریم، بنابراین با تحقق 5 میلیارد دلار، امکان سرمایه گذاری از طریق بخش غیر دولتی در اقتصاد انجام می‌شود.

نوبخت درباره اختصاص مبلغ ریالی به طرحهای کشور گفت: 20 درصد از این مبلغ یعنی 1 میلیارد دلار باید به صورت ریالی به بخش صنعت و کشاورزی داده شود که تقریبا معادل 2850 میلیارد تومان است، در سال حاری علاوه بر سرمایه گذاری 160 هزار میلیارد تومانی دولت طبق قانون بودجه، این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری اختصاص داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره سیاستهای دولت برای کاهش هزینه استفاده از وام در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی گفت: دولت پیشگام شد تا هزینه استفاده از پول را کم کند، نرخ تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی برای صنعت 21 درصد بود در آخرین جلسه هیئت امنا تصویب شد این به رقم 12 درصد برای 10 استان و 16 درصد برای بقیه استانهای کشور به انجام برسد، به این ترتیب نرخ تسهیلات اعطایی از سوی صندوق توسعه ملی از 21 درصد در سال 94 برای 10 استانی که کمتر توسعه یافته هستند یا شرایط سرمایه گذاری بیشتر را داشته‌اند به 12 درصد رسید و برای بقیه استانها به 16 درصد تقلیل یافته است، دولت 9 واحد درصد در این باره تقلیل داده است، برای بخش کشاورزی نیز که نرخ سود تسهیلات 16 درصد بود، مقرر شد برای 10 استان 10 درصد و برای بقیه استانها 14 درصد تقلیل پیدا کند.

نوبخت افزود: به این ترتیب 3 منبع به منظور کاهش تورم و خروج از رکود در نظر گرفته شده منبع اول که 160 هزار میلیارد تومان قانون بودجه است، منبع دوم نیز تسهیلات صندوق توسعه ملی به میزان 2850 میلیارد تومان منابع ریالی و 4 میلیارد دلار منابع ارزی است و منبع سوم نیز تسهیلات نظام بانکی است که برآورد شده 300 هزار میلیارد تومان در سال جاری از سوی بانکها پرداخت می‌شود که 65 درصد این تسهیلات یعنی در حد 200 هزار میلیارد تومان آن، برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و الباقی برای سرمایه گذاریهای ثابت و زیربنایی مصرف می‌شود، امیدواریم با این شرایط، در سال 1394 شاهد افزایش تولید، کاهش بیکاری و نرخ تورم باشیم.

حذف 5 دهک درآمدی از لیست یارانه بگیران کشف جدید رسانه‌هاست نه مصوبه دولت

نوبخت درباره خبر دیروز برخی رسانه‌ها مبنی بر حذف 5 دهک درآمدی از لیست یارانه بگیران گفت: دیروز یکی دو تا رسانه‌ها، این کشف جدید را خبر رسانی کردند و چون این خبرها تکرار می‌شود برای شما توضیح می‌دهم. همانطور که پیش بینی می‌کنم این قصه هیچگاه به پایان نمی‌رسد و اگر در جایی "ی" گفته شود در هر جلسه‌ای یاد یارانه می‌افتیم.

وی افزود: در سال 94 ما اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را در چارچوب بودجه های یارانه‌ای داریم، سال گذشته که سال نخست کار دولت بود در تبصره 21 قانون بودجه، چگونگی اجرای قانون دائمی یارانه ها را داشتیم و مشخص شده تعدادی از افراد یارانه بگیرند که مستحق، نیازمند و متقاضی هستند، در سال گذشته این قانون اجرایی شد اما از آنجایی که شناخت خانوارها نیاز به دقت بیشتری داشت، -چون پایگاه های اطلاعاتی ما دقیق نیستند و با عنایت به تاثیر منفی بی جهت قطع کردن یارانه ها و توجه به آرامش خانواده ها و حفظ حقوق شهروندی افراد-، این کار می بایست با تانی و دقت صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: برای سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در تبصره 20 قانون بودجه سنواتی تببین شده و در این تبصره ضمن این که احکام منابع و مصارف مورد توجه بود، تصریح شد اجرای این تبصره مطابق آیین نامه اجرایی باشد که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، با توجه به این که مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه 1394، با تاخیر این قانون را ابلاغ کرد، تاکنون دولت موفق نشده آیین نامه اجرایی تبصره 20 را که چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را برای سال 94 مشخص کند، بنابراین هنوز این آیین نامه را تصویب نکردیم که بخواهیم اجرا کنیم که پیشاپیش برخی اعلام کنند یارانه های 5 گروه درآمدی قطع شده و به هیچ منبع رسمی اشاره نکنند و بنویسند ما رفتیم سر گذر از کسی سئوال کردیم، این که نمی‌شود سند حذف 5 گروه از لیست یارانه بگیران کشور باشد.

سخنگوی دولت درباره تصمیمهای هیئت وزیران در این خصوص گفت: در سال 94 باید ببینیم چه می‌خواهیم در این خصوص انجام دهیم، حذف 5 گروه درآمدی یا 3 گروه یا مانند آن، به محض تصویب اطلاع رسانی می‌شود.

موافق افزایش قیمت خودرو نیستم

نوبخت بار دیگر تاکید کرد دولت موافق با افزایش نرخها از جمله قیمت خودرو نیست و در پاسخ به سئوالی که درباره افزایش 1 درصدی نرخ خودرو توسط شورای رقابت مطرح شده بود، گفت: شورای رقابت، شورایی غیر دولتی است ولی دولت نمایندگانی در آن دارد که تلاش می‌کند سیاست دولت درباره جلوگیری از افزایش نامناسب و نامطلوب قیمتها را به شورا منعکس کند، ما با هیچ افزایش غیر منطقی کالا و خدمات در سال 94 موافق نیستیم، بخشنامه معاون اول نیز نظر دولت در این باره است که در ابتدای امسال بیان شد.

سخنگوی دولت از انباشت 140 هزار میلیاردی وعده ها و پروژه های دولت قبل از سفرهای استانی خبر داد و گفت: 2900 طرح ناتمام که هر طرح شامل 5-6 پروژه می‌شود، از گذشته به یادگار مانده. بخشی از این طرحها اکنون توجیه اقتصادی ندارد. عده‌ای می‌گویند همان زمان شروع به طرح نیز توجیه نداشت، بخشی از این طرحها واسپاری به بخش غیر دولتی می‌شود، بخشی نیز با تزریق اعتبار، قابل بازدهی است، به همین جهت 246 طرح ناتمام را در سال گذشته، به نتیجه رساندیم.

مقامهای عالی چین به ایران سفر می کنند

نوبخت درباره سفر قریب الوقوع مقامهای دولتی چین به ایران خبر داد و تصریح کرد: درباره ایران و چین در ادامه مراوات گذشته هفته گذشته، وزیر نفت به چین سفر کرد و توافقات خوبی صورت گرفت، می توانیم از بخشی از منابعی که در چین داریم برای طرحها و پروژه ها استفاده کنیم و در آینده نیز مقامهای عالی رتبه چین قرار است به تهران سفر کنند و موارد باقیمانده مورد توافق قرار می‌گیرد، یکی از برنامه ها، حضور رئیس جمهوری چین است.

برداشت 2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی قانونی است

وی به موضوع برداشت 2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی اشاره و عنوان کرد: می‌دانیم که کاهش نزولات جوی و مشکلات بحران آب در سالهای اخیر در جهان، منطقه و ایران، جدی است، استحصال، نگهداری و استفاده آب بسیار پر اهمیت است، به همین جهت وظیفه دولت مهار منابع فراوانی از آب است که از مرزها خارج می‌شود، برای این کار نیاز به منابعی است که از سوی مقام معظم رهبری اجازه‌ای صورت گرفت تا 8 میلیارد دلار به صورت سالانه 2 میلیارد دلار طی 4 سال برای مهار آب از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: دولت در سال 93، 2 میلیارد دلار اجازه داشت تا طبق دستورعمل و چارچوب مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره بردارد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز نظارت می‌کرد، این 2 میلیارد دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و نیرو قرار می‌گرفت تا تعدادی از طرحهای مهار آبهای مرزی که ریز پروژه هایش مشخص است، صرف شود، منتهی با یک مشکل اصلی مواجهیم، این 2 میلیارد دلار که مربوط به صندوق توسعه ملی است در کمد این صندوق نیست، در حسابهای خارجی است، ما برای استفاده از این دلارها با محدودیت مواجهیم و فقط می‌توانیم بخشی را برای کالاهای اساسی و غذا و دارو وارد کشور کنیم.

نوبخت درباره رفع مشکلات انتقال این پول به داخل کشور گفت: دو راه پیش پای خود داشتیم، یکی این که بانک مرکزی به ازای هر دلار، معادل ریالی را به آن صاحب یک دلار پرداخت کند، به این ترتیب بدون این که دلار فروخته شود، به ازای هر دلار 2650 تومان پول نقد تولید و خلق کند و در اختیار فرد قرار دهد. راه دیگر این است که دلار را به فرد دیگری بفروشد و به ازای هر دلار، ریال بدهد، ما با مشکل این چنینی مواجه بودیم، بنابراین برای مهار آبهای مرزی و استفاده از 2 میلیارد دلار، دستورعملی در هیئت وزیران تصویب شد که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات مقداری از کالاها و محصولاتی که در داخل به عنوان کالاهای راهبردی نیاز دارد استفاده کند، وارد کند، بفروشد و تبدیل به ریال شود تا هم کمبود کالاهای اساسی برطرف شود و از ریال آن نیز برخوردار شویم.

کد خبر 239126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =