ضرورت توجه به مسائل سلامت، ایمنی و محیط زیست در صنعت نفت

وزیر نفت در ابلاغیه ای تاکید کرد: همکاران صنعت نفت در تمام سطوح سازمانی به مسائل سلامت، ایمنی و محیط زیست (سلام) توجه کنند تا به جایگاه شایسته و قابل پذیرش در عملیات صنعت جهانی نفت دست یابیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه در ابلاغیه ای اولویتها و جهت گیریهای فوری در زمینه سلامت، ایمنی و محیط زیست (سلام) را مشخص کرد و گفت: این بخشنامه باید حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ آن در دستور کار هیئتهای مدیره شرکتهای اصلی و فرعی تابعه قرار گیرد.

وزیر نفت با اشاره به اهمیت حیاتی مسائل سلامت، ایمنی و محیط زیست در صنعت نفت، گفت: در این امر مهم، همکاران، بویژه مدیران، در همه سطوح سازمانی با هدف حفظ جان و سلامت خود و دست اندرکاران و سپس حفاظت از اموال و تأسیسات صنعت نفت و دور نگهداشتن مردم از خطرات و حوادث احتمالی، با دقت، حساسیت و انضباط، به مسائل این حوزه حیاتی توجه جدی کنند تا به یاری خداوند متعال، با تلاش و کوشش همه جانبه به جایگاه شایسته و قابل پذیرش در عملیات صنعت جهانی نفت دست یابیم.

وی یادآور شد: پس از بحث و بررسی موضوع در شورای معاونان وزارتخانه، به استناد بندهای 3 و 4 بخش "الف" و بند 2 بخش "ب" ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، مصوب 19 اردیبهشت 91 مجلس شورای اسلامی، اولویتها و جهت گیریهای فوری در زمینه سلامت، ایمنی و محیط زیست (سلام)حسب مورد ابلاغ شد.

وزیر نفت در این ابلاغیه بر ضرورت توجه به مسائل بهداشت و محیط زیست تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به شدت پیامدهای احتمالی و اثرات آنی ناشی از خطرات در حوزه ایمنی، در شرایط کنونی ضروری است که تمرکز مدیریتی بیشتری بر مسائل ایمنی در محیطهای کاری صورت گیرد.

وزیر نفت بر لوازم موفقیت در کار این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: در این کار، شناخت موضوع، طراحی و استقرار سامانه های حرفه ای، تدوین مقررات موثر برپایه تجارب به دست آمده از حوادث و نیز پیشرفتهای به روز و کارآمد علمی، انجام آموزشهای نظری، عملی و انجام تمرینهای مستمر و روزآمد برای همکاران و دست اندرکاران در همه سطوح، همراه با انضباط در اعمال مقررات و پس از اینها استقرار سامانه نظارت، از لوازم قطعی رسیدن به موفقیت هستند. بنابراین ضرورت دارد که شورای مرکزی "سلام" تصمیم گیری درباره همه این موارد را در دستور کار خود قرار دهد.

زنگنه ارزیابی دقیق وضع موجود را ضروری دانست و افزود: ارزیابی درست و دقیق از وضع موجود "سلام" در همه واحدها، توسط اشخاص صاحب صلاحیت و شناخت دقیق نقاط ضعف سامانه های موجود از ابتدایی ترین اقدامهایی است که اجرای آن در شماره 478112-1/28 مورخ 13 دیماه 1393 به همه شرکتهای اصلی تابعه ابلاغ شده است و ضرورت دارد که این ابلاغیه به دقت پیگیری و اجرا شود.

وی در ادامه این ابلاغیه  به شرط احراز سمتهای HSE اشاره و تصریح کرد: از تاریخ یکم اسفندماه 1394 شرط احراز و نیز ادامه خدمت در سمتهای رئیسان و سرپرستان HSE در همه شرکتهای اصلی و فرعی تابعه و نیز مناطق و همه واحدهای عملیاتی آنها، داشتن گواهینامه صلاحیت حرفه ای متناسب با سمت و شغل از مراکز مورد تأیید وزاتخانه است.

زنگنه تاکید کرد: شیوه نامه این کار باید تا  30 خردادماه 1394 از سوی معاونت منابع انسانی و مدیریت با همکاری اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست تهیه و برای بررسی و اظهار نظر به شورای مرکزی "سلام" ارائه شود.

وزیر نفت همچنین درباره مقررات و آیین نامه های لازم در امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شورای مرکزی سلام یادآورشد: به منظور پیشنهاد مقررات و آیین نامه های لازم در امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست، شورای مرکزی "سلام" براساس شیوه نامه شماره 484148-1/28 مورخ 15 دیماه 1393 تشکیل می شود.

زنگنه تصریح کرد: روزآمد کردن مقررات "سلام" باید با توجه به این ابلاغیه توسط اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست با همکاری واحدهای عملیاتی از طریق شورای یاد شده به انجام برسد.

وی با بیان این که اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست موظف است نسبت به ارائه پیشنهاد نحوه ارتقای مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری اقدام کند، افزود: در این زمینه باید پیامدهای ناشی از حوادث به حداقل ممکن کاهش یابد.

وزیر نفت با تاکید بر این که همه پیمانها و قراردادها (از جمله پیمانکاری حفاری و ساختمان و نصب) بادر نظر گرفتن الزامات "سلام" و تکیه بر طرح و اجرای برنامه های پایش حوادث در همه مراحل انجام کار الزامی است، افزود: اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست موظف است از طریق شورای مرکزی "سلام" نسبت به بازنگری دستورعمل HSE پیمانکاران اقدام و در اسرع وقت مفاد آن را اجرایی کند.

زنگنه افزود: شرکتهای پیمانکار طرف قرارداد صنعت نفت که مرتکب تخلفات متعدد در رعایت مقررات ایمنی شوند به تشخیص کارگروه منتخب شورای مرکزی "سلام" از ادامه کارآنها در صنعت نفت جلوگیری شده و یا از شرکت در مناقصه های بعدی محروم خواهند شد. ضوابط این کار باید توسط شورای یادشده تدوین و ارائه شود.

وزیر نفت با بیان این که نظام گزارش دهی شفاف در مباحث "سلام" باید با هماهنگی با اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایجاد و برقرار شود، تصریح کرد: همه حوادث باید به صورت دقیق و بموقع گزارش و همراه با شناسایی دلایل ریشه ای مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار گیرد. در این مورد استقرار و تقویت نظام بازرسیهای تخصصی و ممیزیهای دوره ای از همه شرکتها/مناطق و طرحها، الزامی است.

وی در این ابلاغیه به نحوه برخورد با تخلفات حرفه ای اشاره کرد و گفت:  آثار هرگونه بی توجهی و سهل انگاری در مسائل "سلام" پیش از هرچیز متوجه سلامت و جان خود همکاران و دست اندرکاران در کارها و پس از آن سبب نابودی اموال و جان دیگران می شود. بنابراین بی توجهی در مراعات دقیق مقررات "سلام" با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست.

زنگنه افزود: براین پایه، ضمن تقویت سامانه های موثر و حرفه ای در موضوع "سلام" همراه با آموزش مستمر، با هرگونه تخلف در موارد یادشده برخورد می شود. به این منظور، هیئت تخلفات اداری ویژه مسائل "سلام" در ستاد وزارتخانه تشکیل می شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که این بخشنامه باید حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ آن در دستور کار همه هیئتهای مدیره شرکتهای اصلی و فرعی تابعه قرار گیرد، افزود: نحوه اجرای این دستور عمل  باید در هر شرکت متناسب با تصمیمهای لازم اتخاذ شده و رونوشت مصوبه هر هیئت مدیره برای اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارتخانه ارسال شود.

کد خبر 239355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =