بهره‌برداری از 15 مجتمع پتروشیمی تا پایان سال 95

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اولویت بندی 60 طرح پتروشیمی در دست احداث گفت: از این تعداد 15 طرح تا دو سال‌ آینده به ظرفیت 8.5 میلیون تن به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرضیه شاهدایی با بیان این که 60 طرح پتروشیمی در دست اجرا در کشور وجود دارد که از یک تا 99 درصد پیشرفت دارند، گفت: با توجه به تعداد بالای این طرحها و پیشرفت فیزیکی متفاوت آنها شرکت NPC اقدام به اولویت‌بندی این طرحها کرده است، ضمن آن که طرحهای بین 60 تا صددرصد را در اولویت اول قرار داده ایم تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرحها انجام شود.

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: طرحهای پتروشیمی با پیشرفت 20 تا 60 درصد در اولویت دوم و طرحهایی با یک تا 20 درصد در اولویت سوم قرار گرفتند.

وی با اشاره به نیاز 30 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در 60 طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی گفت: با بهره برداری کامل از این طرحها ظرفیت فعلی 60 میلیون تنی کشور به 120 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

شاهدایی با اشاره به وجود 15 طرح در اولویت نخست گفت: تا پایان سال 94 چند طرح جدید به ظرفیت حدود 2.7 میلیون تن و در پایان سال 95  نیز چند طرح دیگر به ظرفیت 5.8 میلیون تن راه‌اندازی خواهند شد.

مدیر طرحهای شرکت ملی پتروشیمی با بیان این که 6 طرح پتروشیمی در اولویت دوم و 39 طرح در اولویت سوم قرار دارند، گفت: طرحهای اولویت دوم از سال 96 به مرحله تولید می‌ رسند، ضمن آن که بیشتر این طرحها فاینانسشان فعال شده است، اما طرحهای اولویت سوم با مشکلات اجرایی مواجه هستند.

وی با اشاره به احداث 36 طرح جدید در چابهار، جاسک، قشم و پارسیان گفت: این طرحها 60 میلیون تن ظرفیت جدید به صنعت پتروشیمی اضافه می‌کنند و طرحهای پتروشیمی مکران نیز از جمله این طرحها هستند.

شاهدایی ادامه داد: بیشترین مشکل طرحهای پتروشیمی در دست اجرا تأمین فاینانس است، اما مشکلات دیگری از جمله آورده سرمایه‌گذاران، تأمین خوراک در بالادست، تأمین دانش فنی، تأمین تجهیزات و اقلام و گرفتن خدمات از شرکتهای معتبر خارجی از جمله دیگر مشکلات این پروژه‌هاست که  امید است با رفع تحریمها روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی ایران شتاب بیشتری گرفته و  سهم این صنعت در صادرات غیر نفتی نیز افزایش یابد.

کد خبر 239645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =