۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
  • کد خبر: 239648

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت رعایت الگوی مصرف یک سوم نیروگاه‌های ساخته شده در ایران اضافه هستند

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، آنچه توازن میان منابع و مصارف آب و برق کشور را بر هم می‌زند، کاهش نزولات جوی یا کاهش تولید برق کشور نیست بلکه عامل اصلی ایجاد تنش‌های آبی و برقی بخصوص در فصل تابستان تعریف مصارف بی‌حد و اندازه برای این منابع است.

چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت رعایت الگوی مصرف یک سوم نیروگاه‌های ساخته شده در ایران اضافه هستند و در بخش آب نیز مصرف هر ایرانی بیش از دو برابر متوسط سرانه مصرف آب در جهان است و بدون هیچ دغدغه و محدودیتی می‌توان مصرف را مدیریت کرد.

به این ترتیب راه گریز از این بحران‌های تابستانه واردات آب و سدسازی یا افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور نیست بلکه راهکاری بسیار ساده‌تر به نام مدیریت مصرف وجود دارد.

اکنون مسیر حرکت و سبک مدیریتی وزارت نیرو نیز به سبب همین نوع نگرش از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا تغییر یافته و این وزارتخانه بعد از سال‌ها ساخت و ساز بی‌حد و اندازه اکنون در کنار تعریف منابع جدید به‌اندازه متعارف، فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

اهمیت موضوع صرفه‌جویی در زمینه آب و برق به‌اندازه‌ای رسیده است که اخیراً رئیس جمهوری ضمن اشاره به آن از مردم می‌خواهد که برای عبور بی‌دغدغه از فصل گرما مصرف خود را مدیریت‌کنند.

قطع آب و جریمه پرمصرف‌ها به‌منظور فرهنگسازی
آمارهای منابع و مصارف آب کشور و مقایسه آن با استانداردهای جهانی بخوبی نیاز کشور به صرفه‌جویی در مصرف را تصدیق می‌کند به طوری که بر اساس آمار هر ایرانی در شبانه‌روز 257 لیتر آب مصرف می‌کند اما متوسط سرانه مصرف آب در جهان کمتر از نصف این رقم است.

اکنون دولت برای کاهش حداقل 10درصدی مصرف آب هر ایرانی راهکارهای ضربتی و بلند مدتی را تنظیم کرده است که در این میان قطع آب و جریمه پرمصرف‌ها در کنار نصب تجهیزات کاهنده فشار آب برای تابستان امسال پررنگ‌تر از راهکارهای دیگر است.

در این خصوص حمید چیت چیان وزیر نیرو با نزدیک شدن به تابستان از احتمال تصویب طرح قطع آب مشترکان پر مصرف تا پایان اردیبهشت خبرداد و اظهار کرد: برای تصویب این طرح و قانونی شدن قطع آب مشترکان پر مصرف تعللی در کار نیست. اما به هر حال فرایند تصویب مصوبات در دولت یک روالی دارد و در تیمی تخصصی باید این موضوع بررسی شود که تا حدودی زمانبر است.

همچنین رحیم میدانی معاون وزیر در امور آب و آبفا در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان کرد: وزارت نیرو اکنون بیش از قطع آب و جیره‌بندی آن سیاست کاهش فشار در شب و روز را دنبال می‌کند اما از آنجایی که برخی از مشترکان حتی بیش از حد استاندارد ایران آب مصرف می‌کنند مسئولان به دنبال آن هستند که حداقل اگر قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند قانونی در اختیار باشد که بر اساس آن بتوان انشعاب پرمصرف‌ها را قطع کرد یا آنکه در بخش شرب و صنعت اگر مصرف از 20 مترمکعب بالاتر رفت تعرفه‌های مازاد بر الگوی مصرف وضع شود و مصرف مازاد با تعرفه‌های یارانه‌ای محاسبه نشود.

اکنون در تهران برخی انشعاب‌های مسکونی بیش از 200مترمکعب در یک دوره مصرف می‌کنند این یعنی 10 برابر یک مشترک معمولی.

کاهش 2500 مگاواتی مصرف برق در اوج مصرف
مصرف برق کشور در ساعات پیک (اوج مصرف) روزهای جاری حدود 32 هزار مگاوات ساعت است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در ساعات اوج مصرف تابستان و در شرایط عادی به 52 هزار و 500 مگاوات ساعت برسد.

رسیدن به این مصرف 52 هزار و 500 مگاوات ساعت در ساعات پیک بار امسال درحالی رقم خواهد خورد که میزان مصرف در بالاترین پیک سال گذشته 48 هزار و 797 مگاوات بوده است به این معنی که در خوشبینانه‌ترین حالت بالاترین مصرف پیش‌بینی شده برای امسال حدود 4 هزار مگاوات بیشتر از سال گذشته است. اما امسال بر اساس آمارهای هواشناسی گرمای بی‌سابقه‌ای در انتظار کشور است و احتمال دارد میزان مصرف برق در تابستان به سبب استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی با رشد بیشتری مواجه باشد و به 55 هزار مگاوات برسد که حدود

6 هزار مگاوات بیشتر از سال گذشته است که مطابق با برآوردهای وزارت نیرو هر سال باید حدود 5 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور برای تأمین این نیاز افزایش یابد و امسال نیز این نیاز ملموس است، چراکه در ساعات پیک بار سال گذشته حجم تولید واقعی برق کشور با میزان مصرف در نقطه سربه سری به سر می‌برد و امسال میزان مصرف از میزان تولید واقعی برق کشور بالاتر است.

در این خصوص وقتی به آمارهای ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور در سال گذشته می‌نگریم می‌بینیم که کل ظرفیت نصب شده سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی 2 هزار و 871 مگاوات بود که بیش از 2 هزار مگاوات کمتر از برنامه‌ریزی‌ها است و امسال نیز این کمبود نه تنها جبران نخواهد شد بلکه تا پایان سال بیشتر از
2 هزار و 500 مگاوات نصب نخواهد شد. به این ترتیب ظرفیت نیروگاهی نصب شده چه در سال گذشته و چه در امسال کمتر از برآورد نیاز سالانه است. از این رو نیاز است که این خلأ ظرفیت نیروگاهی جدید با راهکارهای دیگری پوشش داده شود که این راهکار برای امسال مدیریت تقاضا و بهره‌گیری از شیوه‌های تشویقی است. به نظر می‌رسد اکنون دیگر راهبردهای وزارت نیرو از ساخت و سازهای پرهزینه به سمت فرهنگ‌سازی تغییر کرده است.

در این خصوص معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه از این پس برنامه‌های افزایش ظرفیت را در کنار مدیریت مصرف پیش خواهیم برد اظهار کرد: وزارت نیرو 15 راهکار کاهش مصرف برق در ساعات پیک امسال را در دستور کار قرار داده است که همگی راهکارهای تشویقی هستند و تنبیه و جریمه مشترکان در دستور کار قرار ندارد.

علیرضا احمدی یزدی تصریح کرد: خوشبختانه در تجربه سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی به چشم می‌خورد. سال گذشته در ساعات اوج بار بواسطه این طرح‌های تشویقی هزار و 930 مگاوات ساعت کاهش مصرف داشتیم که براساس برنامه‌ها امسال این رقم به 2 هزار و 500 مگاوات خواهد رسید.

افزایش 3 طرح جدید به راهکارهای مدیریت مصرف
از 15 طرح مذکور 3 طرح امسال برای نخستین بار در دستور کار قرار گرفته است. معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر در تشریح جزئیات طرح‌های تشویقی مصرف برق اظهار کرد: طرح «ذخیره عملیاتی» یکی از طرح‌های جدید مدیریت مصرف در ساعات پیک مرتبط با صنایع است که سال گذشته پایلوت آن با موفقیت سپری شد.

به گفته احمدی یزدی، صنایع حدود یک سوم مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند و از این رو مدیریت مصرف این بخش می‌تواند به کاهش پیک سال‌جاری به شکل قابل ملاحظه‌ای کمک بکند. وی در خصوص طرح «ذخیره عملیاتی» با بیان اینکه تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای به صنایع همکار داده می‌شود اظهار کرد: این روش در اغلب کشورهای جهان به عنوان نیروگاه مجازی در زمان نیاز به مدیریت بار استفاده می‌شود.

معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر گفت: براساس این طرح صنایع برای همکاری با ما اعلام آمادگی می‌کنند تا درصورت پیش‌بینی رشد چشمگیر مصرف در ساعات پیک، مصرف خود را کاهش دهند. صنایع متعهد در ازای آن از تخفیف قابل ملاحظه‌ای برخوردار می‌شوند.

به گفته احمدی یزدی دومین طرح جدید وزارت نیرو در جهت کنترل مصرف همکاری با صنایع دارای مولدها و دیزل‌های تولید برق است که اگر این صنایع در ساعات پیک بار برق مورد نیاز خود را تأمین کنند یا آنکه مازاد برق تولیدی خود را به شبکه توزیع بدهند براساس نوع برق تولیدی و بخش‌نامه‌های مربوطه از تخفیف‌های مصوب برخوردار خواهند شد.

وی سومین راهکار تازه کنترل مصرف برق در اوج مصرف سال‌جاری را جلب همکاری مشترکان اداری-عمومی عنوان کرد که در صورت ابلاغ تا پیش از فصل تابستان به مرحله اجرا درخواهد آمد. در این خصوص معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر اظهار کرد: براساس این طرح ادارات و مراکز عمومی مناطق گرمسیر که برای اجرای این طرح با ما موافقت کرده‌اند صبح‌ها نیم ساعت الی 45 دقیقه ساعت کاری خود را زودتر شروع خواهند کرد.

کد خبر 239648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =