۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
  • کد خبر: 239650
افزایش نقش آسیا در اکتشافات نفتی خلیج فارس

در آینده نزدیک شرکت های انرژی آسیایی نقش پررنگ تری در اکتشافات نفتی منطقه خلیج فارس ایفا خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی گالف نیوز، کارشناسان می گویند: پس از آن که ژاپنی ها موفق شدند جواز حضور در یکی از طرح های مهم نفتی ابوظبی را به دست آورند، پیش بینی می شود که این روند ادامه پیدا کند و نقش شرکت های آسیایی در این حوزه پررنگ تر شود.

به گزارش منابع رسمی، شرکت ژاپنی «اینپکس» موفق شد در یک پروژه بزرگ ابوظبی به سهمی 5 درصدی دست پیدا کند. این پروژه مربوط به توسعه 15 میدان نفتی خشکی در مدت 40 سال است که از اجرای آن از اول ژانویه 2015 آغاز شده است. ارزش کل این پروژه حدود 1.1 میلیارد دلار (4.04 میلیارد درهم) برآورد شده است. اینپکس نخستین شرکت آسیایی است که در این پروژه حضور یافته است. پیش از این شرکت توتال، غول انرژی فرانسه موفق شده بود 10 درصد از این پروژه را از آن خود کند. گفته می شود، شرکت های بزرگ دیگر بی صبرانه در انتظار تصمیم گیری دولت ابوظبی برای حضور در این پروژه هستند.

گزارش گالف نیوز می افزاید: تعدادی از شرکت های نفتی بزرگ جهان از جمله رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم، استات اویل، اکسیدنتال پترولیوم، شرکت ملی نفت کره، شرکت ملی نفت چین و انی برای حضور در این پروژه رقابت سختی را آغاز کرده اند. نکته جالب توجه این که شرکت آمریکایی اکسون موبیل که در توافق نامه قدیمی مشارکت داشت، در قرارداد جدید جایی ندارد.

شرکت اینپکس ژاپن در بیش از 70 پروژه در 25 کشور جهان حضور دارد.

کد خبر 239650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =