۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
  • کد خبر: 239653

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
برآیند صفر شاخص در زورآزمایی بزرگان
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ملایم 69 واحدی (معادل 1/ 0درصد) همراه شد. در میان نمادهای اثرگذار بر شاخص، اثرگذاری مثبت 134 واحدی نماد «فارس» به‌عنوان بزرگترین شرکت بورسی را شاهد بودیم، این در حالی بود که نمادهای بزرگ به ویژه در گروه پالایشگاهی نظیر «شبندر» و «شپنا» اثر مثبت پتروشیمی خلیج‌فارس را خنثی کردند. مهم‌ترین رویداد بازاری روز گذشته را می‌توان عرضه اولیه پتروشیمی مبین عنوان کرد که با استقبال شدید سهامداران مواجه شد و در پایان نیز صف خرید 160 میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

در این شرایط، بررسی نرخ سود بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار که امکان پوشش نتیجه آن در این گزارش نبود می‌تواند خبر مهمی برای اقتصاد کشور و در نتیجه بازار سهام باشد. همچنین، معامله‌گران نیم‌نگاهی به روند مذاکرات هسته‌ای در نیویورک نیز دارند.

بازار ارز
حرکت دلار روی میانگین
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 340تومان معامله شد. به این ترتیب، همچنان حرکت قیمتی اسکناس سبز را حول میانگین قیمتی خود از ابتدای سال جاری مشاهده می‌کنیم. همان‌طور که اشاره شده بود به نظر می‌رسد مطابق انتظار مقامات رسمی، معامله‌گران بازار ارز نیز تمایلی به کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، حداقل تا زمان رسیدن به توافق نهایی ندارند.

بر این اساس، آنچه اکنون نرخ ارز را تعیین می‌کند عرضه و تقاضای واقعی معامله‌گران است که تثبیت نرخ ارز به‌عنوان یکی از اهداف مهم بانک مرکزی را به همراه داشته است. در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای که در نیویورک آمریکا در حال پیگیری است یکی دیگر از مسائلی است که به دقت توسط معامله‌گران بازار ارز رصد می‌شود و سیگنال‌های مهم دریافتی از این مذاکرات بر قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

بازار سکه
تخلیه تدریجی حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت 960هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت دلار رشد 5 تومانی و اونس طلا حدود 20 دلار رشد قیمتی را تجربه کرده بود. بنابراین، همان‌طور که انتظار می‌رفت، تغییرات قیمتی در بازار سکه به سرعت تغییرات در بازارهای موازی نیست (به دلیل نوسانات قیمتی شدید اخیر در بازار ارز و طلای جهانی).

به این ترتیب، حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) کاهش قابل توجهی داشت و پس از آنکه اوایل هفته به بیش از 20 هزار تومان رسیده بود، دیروز در محدوده 10 هزار تومانی قرار گرفت. در ادامه هفته همچنان ثبات قیمتی ارز انتظار می‌رود و در نتیجه تغییرات احتمالی سکه ناشی از تحولات بازار طلای جهانی خواهد بود که اکنون در انتظار نشست مهم فدرال رزرو است.

بازار طلای جهانی
بازگشت اونس به محدوده 1200 دلاری
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1201 دلار معامله می‌شد؛ این در شرایطی بود که معامله‌گران در انتظار نشست فدرال رزرو بودند که نتیجه آن امشب منتشر می‌شود و نشانه‌ای مهم برای زمان افزایش نرخ سود محسوب می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد معامله‌گران به افزایش نرخ سود پیش از ماه ژوئن امیدواری ندارند که این موضوع موجب افت شاخص دلار و در نتیجه جهش قیمتی در ساعات پایانی معاملات دوشنبه شد.

همچنین، نگرانی از وضعیت یونان دیگر عامل رشد قیمت طلا در روز دوشنبه محسوب می‌شود. در این رابطه، نخست‌وزیر یونان تغییراتی را در تیم مذاکره‌کننده با اتحادیه اروپا ایجاد کرده است که با ایجاد خوش‌بینی موجب افزایش ارزش یورو نسبت به دلار شد (تقویت قیمت طلا). با این حال، امروز نتیجه نشست فدرال و برآورد اولیه رشد اقتصادی آمریکا بر بازار طلا اثرگذار خواهد بود.


بازار اوراق مسکن
ایست تقاضای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 3/ 2درصدی به قیمت 72 هزار و 938 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود به نظر می‌رسد انتظار برای دو رویداد مهم، موجب کاهش تقاضای اوراق مزبور شده است که بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کنند. در این میان می‌توان به بررسی نرخ سود بانکی در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار که امکان پوشش آن در این گزارش نبود اشاره کرد.

بر این اساس، اگر نرخ سود کاهش یابد، انتظارات متقاضیان وام مسکن نیز تغییر می‌کند و احتمالا بر قیمت‌ها فشار وارد کند. از سوی دیگر، بحث پیشنهاد بانک مسکن برای ارائه تسهیلات 60 میلیونی خرید مسکن به بانک مرکزی است. این طرح که با کلیات آن موافقت شده است، بخشی از متقاضیان «تسه»های فعلی را که مبرا از افزایش سقف وام‌های جدید هستند در حالت انتظاری گذاشته است.


بازار نفت
نگرانی نفت از عرضه‌های «پنهان»
نفت خام آمریکا، دیروز ساعت 16 به قیمت 8/ 56 دلار بر بشکه معامله می‌شد که نشان از ثبات نسبی در این بازار دارد. به نظر می‌رسد پیش از انتشار حجم ذخایر نفت خام آمریکا (امروز) بازار نفت در استراحت به سر می‌برد. گرچه افت شاخص دلار و برخی خوش بینی‌ها به کاهش رشد تولیدات آمریکا از قیمت نفت حمایت می‌کنند،اما همچنان نگرانی جدی بازار نفت از عرضه‌های پنهان است که بخشی از آن مربوط به افزایش بیش از 100 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت خام از ابتدای سال 2015 است و بخش دیگر آن مربوط به فرکلاگ‌ها (دکل‌های حفاری نیمه تمام نفت شیل) است که در صورت افزایش قیمت نفت می‌توانند تا حدود 500 هزار بشکه در روز عرضه نفت را تقویت کنند. در جدال عوامل متضاد، تنها مورد نسبتا قابل پیش‌بینی، عدم بازگشت قیمت‌ها زیر 50 دلار است.


کد خبر 239653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =