۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
  • کد خبر: 239661
تغییرات سیاسی عربستان بازار نفت را تکان نداد

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان کمتر از 4 ماه پس از رسیدن به قدرت، با صدور احکامی دست به تغییرات گسترده در ترکیب حاکمیت بزرگترین اقتصاد عربی و صادرکننده بزرگ نفت جهان زد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، وی در حکمی برادر خود، مقرن بن عبدالعزیز را از ولیعهدی کنار گذاشت و محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد. پادشاه عربستان در حکم خود اعلام کرد که مقرن به درخواست خود از ولیعهدی انصراف داده است.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر محمد بن سلمان، فرزند خود و وزیر دفاع کنونی را به عنوان جانشین ولیعهد معرفی کرد. همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد سعود الفیصل که به مدت 40 سال وزیر امور خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار رفته و عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او می شود. بر اساس احکام صادر شده، وزیران بهداشت، اقتصاد و برنامه ریزی و کار نیز تغییر کردند.

اما برخلاف انتظار، این تغییرات گسترده تاثیری بر بازار نفت نداشت و حتی قیمت ها اندکی کاهش یافت. به گفته کارشناسان، پیش بینی افزایش ذخایر نفت خام آمریکا، عرضه فراوان و اشباع بازار، همچنین اعلام مقام های عربستان مبنی بر تولید و عرضه نفت به هر میزان که مورد نیاز بازار باشد، از دلایل اصلی روند منفی قیمت ها به شمار می رود. یک روز پیش از صدور احکام پادشاه عربستان، مقام های نفتی این کشور گفته بودند که در صورت نیاز چین به نفت بیشتر آماده تامین آن هستند. این سخنان تاکیدی بر موضع عربستان در بالا نگاه‌ داشتن سطح تولید برای حفظ سهم خود از بازار بود.

کد خبر 239661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =